23 خاصیت عجیب آرد نخود برای سلامتی بدن، پوست و مو (و 2 خوردنی لذیذ با آن)

به گزارش وبلاگ خلیج اپ، آرد نخود تقریبا در هر خانه ای پیدا می گردد. آرد نخود که از آسیاب کردن نخود خام یا برشته شده به دست می آید، خواص فراوانی برای سلامتی دارد و می تواند به روش های مختلف سلامتی بدن، پوست و مو را افزایش دهد. در کشور هندوستان معمولا از آرد نخود برای لایه برداری پوست استفاده می گردد. آرد نخود غنی از کربوهیدرات، پروتئین و فیبر است و هیچ گلوتنی ندارد. امروز در این مقاله از خبرنگاران مگ می خواهیم شما را با خواص آرد نخود برای سلامتی بدن، پوست و مو آشنا کنیم و عوارض جانبی احتمالی آن را به شما بگوییم. علاوه بر این طرز درست کردن چند خوردنی لذیذ با این آرد را آموزش می دهیم. برای اینکه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، تا سرانجام مقاله با ما همراه باشید.

23 خاصیت عجیب آرد نخود برای سلامتی بدن، پوست و مو (و 2 خوردنی لذیذ با آن)

ارزش غذایی آرد نخود

آرد نخود حاوی کالری، کربوهیدرات، چربی، پروتئین و… است. در ادامه ارزش غذایی یک فنجان (92 گرم) آرد نخود آورده شده است.

کالری35618 درصد از احتیاج روزانه بدن
ویتامین A37.7 واحد بین المللی1 درصد از احتیاج روزانه بدن
ویتامین E0.8 میلی گرم4 درصد از احتیاج روزانه بدن
ویتامین K8.4 میگروگرم10 درصد از احتیاج روزانه بدن
تیامین0.4 میلی گرم30 درصد از احتیاج روزانه بدن
ریبوفلاون0.1 میلی گرم6 درصد از احتیاج روزانه بدن
نیاسین1.6 میلی گرم8 درصد از احتیاج روزانه بدن
ویتامین B60.5 میلی گرم23 درصد از احتیاج روزانه بدن
فولات402 میکروگرم101 درصد از احتیاج روزانه بدن
پانتوتنیک اسید0.6 میلی گرم6 درصد از احتیاج روزانه بدن
کلسیم41.4 میلی گرم4 درصد از احتیاج روزانه بدن
آهن4.5 میلی گرم25 درصد از احتیاج روزانه بدن
منیزیم153 میلی گرم38 درصد از احتیاج روزانه بدن
فسفر293 میلی گرم29 درصد از احتیاج روزانه بدن
پتاسیم778 میلی گرم22 درصد از احتیاج روزانه بدن
سدیم58.9 میلی گرم2 درصد از احتیاج روزانه بدن
زینک (روی)2.6 میلی گرم17 درصد از احتیاج روزانه بدن
مس0.8 میلی گرم42 درصد از احتیاج روزانه بدن
سلنیوم7.6 میکروگرم11 درصد از احتیاج روزانه بدن

چرا آرد نخود برای سلامتی بدن مفید است؟

مواد مغذی موجود در آرد نخود مشابه مواد مغذی نخود هستند. یکی از خواص آرد نخود این است که مقدار زیادی فیبر و پروتئین دارد و گلوتن ندارد. از آنجایی که این نوع آرد منبع خوبی از فیبر به شمار می رود، می تواند هرگونه مشکل مربوط به دستگاه گوارش را برطرف کند. این آرد بعلاوه سطح قند خون را متعادل می نماید و به همین خاطر در درمان دیابت مفید است. آرد نخود برای سلامت قلب یک ترکیب عالی به شمار می رود و می تواند به کاهش وزن هم یاری کند. بر اساس نتایج یک مطالعه هندی آرد نخود سرشار از اسید لینولئیک و اسید اولئیک است که در دسته اسیدهای چرب اشباع نشده قرار می گیرند. این آرد بعلاوه منبع خوبی از ویتامین هایی مانند ریبوفلاون، نیاسین، فولات و بتاکاروتن محسوب می گردد.

خواص آرد نخود برای پوست

افراد از آرد نخود برای بهره بردن از خواص آن در مبارزه با پیری پوست استفاده می نمایند. در بسیاری از ماسک های صورت خانگی از آرد نخود استفاده می گردد. در ادامه تعدادی از خواص آرد نخود را در اختیارتان قرار داده ایم.

1. به درمان جوش و آکنه یاری می نماید

زینک (روی) موجود در آرد نخود می تواند به مبارزه با عفونت های ایجادنماینده جوش یاری کند. بعلاوه فیبر این آرد در ثابت کردن سطح قند خون اثرگذار است. اگر سطح قند خونتان نامتعادل باشد، سطح هورمون استرس به نام کورتیزول در بدنتان افزایش پیدا می نماید که این موضوع بروز جوش و آکنه را در پی دارد. آرد نخود می تواند به وسیله ثابت نگه داشتن سطح قند خون از بروز جوش جلوگیری کند. اگر دچار جوش هستید، می توانید با آرد نخود یک ماسک عالی درست کنید.

برای تهیه این ماسک مقدار مساوی آرد از نخود و زردچوبه را با هم ترکیب کنید. یک قاشق چای خوری آب لیموترش تازه و یک قاشق چای خوری عسل خام را به مواد اضافه کنید و مخلوط را خوب هم بزنید. صورتتان را خوب بشویید. همان طور که صورتتان مرطوب است، ماسک را روی صورت و گردن خود قرار دهید. 10 دقیقه صبر کنید. سپس صورت و گردنتان را با آب گرم بشویید.

2. برنزگی پوست را برطرف می نماید

می توانید از آرد نخود برای از بین بردن برنزگی پوست بهره ببرید. برای این کار چهار قاشق چای خوری آرد نخود را با یک قاشق چای خوری آب لیموترش و یک قاشق چای خوری ماست مخلوط کنید. نوک قاشق چای خوری نمک به مواد اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید تا یک خمیر نرم به دست بیاید. ماسک ایجاد شده را روی صورت و گردن خود قرار دهید. صبر کنید تا ماسک خشک گردد. سپس ماسک را با آب خنک از صورت و گردنتان پاک کنید.

3. سلول های پوستی مرده را لایه برداری می نماید

می توانید از آرد نخود به عنوان اسکراب بدن برای لایه برداری سلول های پوستی مرده بهره ببرید. تمام کاری که باید بکنید این است که سه قاشق چای خوری آرد نخود را با یک قاشق چای خوری جو دوسر آسیاب شده و دو قاشق چای خوری آرد ذرت مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را روی پوست خود بمالید و پوستتان را اسکراب کنید. این اسکراب در برطرف کردن سلول های پوستی مرده تمام بدن عالی عمل می نماید. علاوه بر این سبوم (چربی) اضافی و کثیفی پوست را از بین می برد.

4. چربی پوست را کاهش می دهد

بسیاری از افراد دچار چربی بیش از حد پوست هستند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، می توانید از خواص آرد نخود برای کم کردن چربی پوست خود بهره ببرید. برای این کار مقدار مساوی از آرد نخود و ماست یا شیر خام را خوب با یکدیگر مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را روی صورت خود قرار دهید. اجازه دهید ماسک به مدت تقریبا 20 دقیقه روی پوستتان بماند. سپس صورت خود را با آب بشویید. این ماسک پوست را پاکسازی نموده و به کاهش چربی پوست یاری می نماید.

5. موهای ظریف صورت را از بین می برد

آرد نخود اثرات مفیدی در برطرف موهای صورت دارد. مقدار مساوی از آرد نخود و پودر شنبلیله را با هم ترکیب نموده و مقدار کمی آب به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا یک خمیر نرم به دست بیاید. خمیر ایجاد شده را روی موهای صورت خود بمالید و صبر کنید تا خمیر خشک گردد. سپس صورتتان را با آب بشویید.

6. پوست را صاف و درخشان می نماید

آرزوی همه ما این است که پوستی شفاف و درخشان داشته باشیم. اگر به یک مهمانی یا عروسی دعوت شده اید و می خواهید پوستتان را سریع شاداب و درخشنده کنید، می توانید از آرد نخود یاری بگیرید. آرد نخود به سفید شدن پوست یاری می نماید. کاری که باید بکنید این است که چهار قاشق چای خوری آرد نخود را با یک قاشق چای خوری پوست پرتقال مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را روی تمام صورت و گردن خود بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت 15 دقیقه روی پوستتان بماند. سپس صورت و گردنتان را با آب خنک بشویید. این ماسک برای برطرف تیرگی بازو هم مفید است. سه بار در هفته از ماسک ذکر شده بهره ببرید تا برترین نتیجه را بگیرید. در ادامه طرز استفاده از آرد نخود برای انواع پوست آورده شده است.

1. پوست دچار جوش و آکنه

برای چنین پوستی باید مقدار مناسبی از آرد نخود، پودر زردچوبه و شیر را با هم ترکیب کنید تا یک خمیر نرم به دست بیاید. خمیر ایجاد شده را روی صورت و گردن خود بمالید. 20 تا 25 دقیقه صبر کنید. سپس صورت و گردنتان را با آب ولرم بشویید. بعد از استفاده از این ماسک پوستتان درخشان خواهد شد.

2. پوست خشک

اگر پوستتان خشک است، دو تا سه قطره آب لیموترش تازه را با یک قاشق غذاخوری آرد نخود، یک قاشق چای خوری خامه یا روغن زیتون و نصف قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید تا یک خمیر ایجاد گردد. ماسک را روی تمام صورت خود بمالید. اجازه دهید ماسک به صورت طبیعی خشک گردد. سپس صورتتان را با آب بشویید.

3 . پوست چرب

برای درست کردن ماسک با آرد نخود سفیده یک عدد تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری آرد نخود را با هم مخلوط کنید. ماسک به دست آمده را به مدت 15 دقیقه روی صورت خود قرار دهید. سپس صورتتان را با آب سرد بشویید.

4. برای به دست آوردن پوستی بدون عیب و ایراد

50 گرم عدس، 10 گرم تخم شنبلیله و یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را آسیاب کنید. پودر به دست آمده را به یک ظرف درب دار منتقل کنید. برای استفاده، مقدار کمی از مخلوط را با مقداری خامه ترکیب کنید. به جای صابون از این ترکیب برای شستن صورت خود بهره ببرید.

خواص آرد نخود برای سلامتی بدن

آرد نخود به شدت مغذی است و می تواند به روش های مختلف سلامتی بدن را افزایش دهد. در ادامه برخی از خواص آرد نخود برای سلامتی بدن آورده شده اند.

7 . به کاهش سطح کلسترول خون یاری می نماید

بر اساس نتایج یک مطالعه در دانشگاه تورنتو، خوردن روزانه نخود می تواند در پایین آوردن سطح کلسترول خون اثرگذار باشد. آرد نخود غنی از فیبر محلول و غیرمحلول است و به همین خاطر مقدار کلسترول خون را پایین می آورد. یک مطالعه استرالیایی به این نتیجه رسید که دنبال کردن رژیم غذایی حاوی آرد نخود بیشتر از گندم به پایین آوردن سطح کلسترول خون یاری می نماید. یک مطالعه استرالیایی دیگر نشان داد که آرد نخود سرشار از فیبر و اسیدهای چرب چند غیراشباع است و به همین خاطر می تواند در کاهش سطح کلسترول خون اثرگذار باشد. یک مطالعه چینی بین مصرف آرد نخود و کم شدن سطح کلسترول سرم ارتباط برقرار کرد.

8. آرد نخود دیابت را کنترل می نماید

کنترل دیابت را هم می توانیم از جمله خواص آرد نخود بدانیم. مطالعات به این نتیجه رسیده اند که مصرف حبوبات، به طور ویژه نخود می تواند سلامتی افراد مبتلا به دیابت را افزایش دهد. مصرف آرد نخود از ابتلا به دیابت و سایر بیماری های مرتبط مانند بیماری های قلبی پیشگیری می نماید. حبوبات شاخص گلیسمی پایینی دارند. بر اساس گزارش های انجمن دیابت آمریکا، آرد نخود یک گزینه عالی برای بیماران دیابتی به شمار می رود. شاخص گلیسمی این نوع آرد 10 بوده که به طرز قابل توجهی پایین است.

گفتیم آرد نخود حاوی فیبر است. فیبر سرعت جذب قند خون را کاهش می دهد و از این طریق خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کم می نماید. فیبر بعلاوه به کنترل اشتها و در نتیجه پیشگیری از اضافه وزن مرتبط با دیابت یاری می نماید. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف آرد نخود می تواند سطح گلوکز خون را 30 تا 60 دقیقه بعد از غذا خوردن کاهش دهد. این نوع آرد بعلاوه سطح انسولین را 120 دقیقه بعد از غذا خوردن کاهش می دهد. بر اساس نتایج یک مطالعه دانشگاهی در آمریکا دنبال کردن رژیم غذایی سرشار از حبوبات می تواند یک روش بسیار خوب برای پیشگیری و حتی درمان دیابت نوع 2 باشد.

9. به افزایش سلامت قلب یاری می نماید

از آنجایی که آرد نخود سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است، می تواند برای سلامت قلب مفید باشد. نشان داده شده که حبوبات خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهند. سه قاشق غذاخوری آرد گندم می تواند به مقدار یک عدد موز به بدن پتاسیم دهد. پتاسیم فشار خون را کاهش می دهد و از این طریق از سلامت قلب محافظت می نماید. در هفته چند بار آرد نخود مصرف کنید تا از فواید فوق العاده آن بهره مند شوید. آرد نخود بسیار مغذی است. این نوع آرد حاوی ترکیباتی به نام ساپونن ها است که می توانند در پایین آوردن سطح کلسترول خون مفید باشند.

10. می تواند به کاهش وزن یاری کند

در یک مطالعه در سال 2010 نشان داده شد که آرد نخود در کم کردن وزن اثرگذار است. محققان در این مطالعه 42 نفر را به مدت 12 هفته آنالیز کردند و به این نتیجه رسیدند که شرکت نمایندگان بعد از مصرف آرد گندم افزایش احساس سیری را تجربه کردند. دلیل این خاصیت آرد نخود، وجود فیبر و پروتئین در آن است که هر دو به کاهش وزن یاری می نمایند. یک مطالعه در سال 2011 به این نتیجه رسید که دنبال کردن رژیم غذایی حاوی پروتئین زیاد بیشتر از دنبال کردن رژیم حاوی کربوهیدرات زیاد در لاغری مفید است.

برای دریافت فیبر بیشتر می توانید به جای گوشت از آرد گندم بهره ببرید. این کار به کاهش مصرف چربی های اشباع شده یاری می نماید. چربی های اشباع شده برای سلامتی بدن مضر هستند. حتی می توانید در درست کردن پنکیک از آرد نخود بهره ببرید. نشان داده شده که بدن به وسیله تجزیه پروتئین و اسید آمینه ها کالری بیشتری می سوزاند. آرد نخود نه تنها به کاهش وزن یاری می نماید، بلکه از بازگشت وزن از دست رفته هم جلوگیری می نماید.

11. جایگزین خوبی برای گلوتن محسوب می گردد

آرد نخود به طور طبیعی گلوتن ندارد و به همین خاطر گزینه خوبی برای افرادی به شمار می رود که به گلوتن حساسیت دارند. اگر دچار حساسیت به گلوتن هستید، می توانید از آرد نخود در تهیه غذاها و دسرهای مختلف بهره ببرید.

12. به درمان آنمی یاری می نماید

آنمی در نتیجه کمبود آهن رخ می دهد. یکی دیگر از خواص آرد نخود درمان آنمی است. آرد نخود حاوی مقدار خوبی آهن است. آهن موجود در آرد نخود می تواند به طور ویژه برای افراد گیاه خوار مفید باشد، چون آن ها نمی توانند آهن لازم بدنشان را به وسیله مصرف گوشت تأمین نمایند . آرد نخود به غیر از پیشگیری از آنمی، نقش مهمی در فراوری گلبول های قرمز خون هم دارد و به انتقال خون به همه قسمت های بدن یاری می نماید. آهن بعلاوه سوخت وساز بدن را افزایش می دهد و به فراوری انرژی یاری می نماید.

13. از سرطان روده بزرگ پیشگیری می نماید

بر اساس نتایج یک مطالعه مکزیکی آرد نخود می تواند از شما در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کند. دلیل این موضوع این است که آرد نخود اکسیداسیون DNA و پروتئین را کاهش می دهد و مانع از عملکرد بتا کاتنین می گردد. ترکیب ذکر شده یک نوع پروتئین است که در سرطان روده بزرگ نقش دارد. بر اساس نتایج یک مطالعه آرد نخود حاوی ساپونن و لیگنان است که هر دو در پیشگیری از سرطان روده بزرگ مفید هستند.

این نوع آرد بعلاوه حاوی نشاسته مقاوم است که از سلول های روده بزرگ محافظت می نماید. نشاسته مقاوم نوعی نشاسته است که به صورت هضم نشده وارد روده کوچک می گردد و به همین خاطر باکتری های مفید روده بزرگ از آن برای محافظت از روده بزرگ استفاده می نمایند. آرد نخود بعلاوه آنتی اکسیدان های مختلفی مانند فلاونوئیدها، استرول و اینوزیتول دارد. ترکیبات ذکر شده می توانند در جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ اثرگذار باشند.

مطالعات بعلاوه به این نتیجه رسیده اند کسانی که حبوبات بیشتری مصرف می نمایند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار می گیرند. افرادی که سرطان دارند، می توانند برای افزایش سرعت فرآیند درمان خود حبوبات را به رژیم غذاییشان اضافه نمایند. یک مطالعه مکزیکی به ای نتیجه رسید که حبوبات خواص ضدسرطانی دارند. مصرف بیشتر حبوبات می تواند احتمال ابتلا به آدنوم (پولیپ) روده بزرگ را کاهش دهد که نوعی تومور است که در بافت روده بزرگ شکل می گیرد.

توصیه می گردد هر روز 25 گرم فیبر مصرف کنید. آرد نخود غنی از فیبر است و به شما یاری می نماید فیبر لازم بدن خود را تأمین کنید. فیبر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم می نماید. بعلاوه نشان داده شده که حبوباتی مانند نخود عملکرد رگ های خونی را بهبود می بخشند. فیبر موجود در آرد نخود به بهبود فرآیند هضم و تنظیم حرکات روده یاری می نماید. فیبر بعلاوه در درمان یبوست مفید است. اگر می خواهید یک میان وعده سرشار از فیبر بخورید، نخود را با مقداری روعن زیتون، نمک و فلفل مخلوط کنید و آن را به مدت تقریبا 20 دقیقه در فر رست کنید.

14. با خستگی مبارزه می نماید

مبارزه و پیشگیری از خستگی را هم می توانیم در دسته خواص آرد نخود قرار دهیم. فیبر سرعت هضم را کاهش می دهد و باعث می گردد قند با سرعت کمتری در جریان خون حرکت کند. این یعنی به احتمال کمتر بعد از غذا خوردن دچار افزایش و بعد کاهش قند خون می شوید. این موضوع باعث می گردد دچار خستگی ناشی از کاهش سطح قند خون نشوید. یک فنجان نخود پخته شده حاوی تقریبا 12 گرم فیبر است که این یعنی با خوردن این مقدار نخود نیمی از احتیاج بدنتان به فیبر تأمین می گردد.

15. فشار خون را تنظیم می نماید

آرد نخود می تواند در پیشگیری از بالا رفتن فشار خون مفید باشد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که بزرگسالان سالم نباید بیشتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف نمایند. حبوبات غنی از فیبر، منیزیم و پتاسیم هستند.

نشان داده شده که مواد مغذی ذکر شده به کاهش سطح فشار خون یاری می نمایند. علاوه بر این از تغییرات ناشی از فشار خون بالا در بدن پیشگیری می نمایند. نشان داده شده که آرد نخود جریان خون در پاها را در بیماران مبتلا به بیماری عروق محیطی بهبود می بخشد.

بر اساس گزارش یک مطالعه کانادایی دنبال کردن رژیم غذایی حاوی آرد نخود می تواند سلامت رگ های خونی را بهبود ببخشد و به کاهش فشار خون بالا یاری کند. یک مطالعه سوئدی مطرح کرد که دنبال کردن رژیم غذایی سرشار از حبوبات می تواند فشار خون را تنظیم کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در افراد سالم کاهش دهد.

16 . استخوان ها را مستحکم می نماید

یک مطالعه به این نتیجه رسید که آرد نخود حاوی مقدار زیادی کلسیم است. آرد نخود منزیم هم دارد. منیزیم یک ماده معدنی است که به همراه کلسیم به ساخت استخوان های مستحکم یاری می نماید. روش های دیگر برای افزایش استحکام استخوان ها شامل ورزش کردن به طور منظم و مصرف کافی ویتامین D می گردد. ویتامین D استفاده از کلسیم به وسیله بدن را کنترل می نماید و جلوی از دست دادن کلسیم در بدن را می گیرد. برای مستحکم کردن استخوان های خود مصرف نمک را کاهش دهید، به مقدار کافی پروتئین مصرف نموده و سیگار کشیدن را ترک کنید.

17. سلامت مغز را افزایش می دهد

گفتیم آرد نخود حاوی منیزیم است. نخود و آرد تهیه شده با آن به بدن در دریافت مقدار زیادی منیزیم یاری می نمایند. بر اساس نتایج یک مطالعه دانشگاهی منیزیم برای گیرنده های سلول های مغز مفید است. این ماده معدنی بعلاوه رگ های خونی را ریلکس نموده و از این طریق به ورود خون بیشتر به مغز یاری می نماید. آرد نخود حاوی ویتامین های B و ترکیبات مغذی است که سلامت مغز را افزایش می دهند. ترکیبات موجود در آرد نخود به وسیله تأمین مقدار متعادلی از گلوکز به ثابت نگه داشتن سطح گلوکز خون یاری می نمایند.

18. التهاب را کاهش می دهد

کاهش التهاب هم یکی دیگر از خواص آرد نخود به شمار می رود. یک مطالعه ی پاکستانی به این نتیجه رسید که آرد نخود خواص ضدالتهابی دارد و به همین خاطر می تواند التهاب را کم کند. این نوع آرد بعلاوه حاوی نوعی اسید چرب با زنجیره کوتاه است که در کاهش التهاب در روده بزرگ مفید تلقی می گردد.

19. با حساسیت مبارزه می نماید

بر اساس گزارش یک مطالعه در مؤسسه ملی سلامت نخود یکی از غنی ترین منابع ویتامین B6 به شمار می رود. این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. نخود بعلاوه حاوی ویتامین A است که به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید. این نوع آرد حاوی زینک یا روی بوده که در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است.

خواص آرد نخود برای سلامتی مو

آرد نخود فواید چشمگیری برای مو دارد. برای بهره بردن از خواص آرد نخود می توانید با آن ماسک موی خانگی درست کنید.

20. مو را پاکسازی می نماید

پاکسازی مو یکی از خواص آرد نخود برای مو محسوب می گردد. مقداری آب را با آرد نخود مخلوط کنید تا یک خمیر نرم به دست بیاید. خمیر را روی موی مرطوب خود قرار دهید. اجازه دهید ماسک به مدت 10 دقیقه روی موهایتان بماند. سپس موهای خود را با آب بشویید. هر 2 تا 3 روز یک بار از این ماسک مو بهره ببرید.

21. به رشد مو یاری می نماید

پروتئین موجود در نخود برای موها به شدت مفید است. می توانید به روش گفته شده در بالا از آرد نخود برای یاری به رشد موهایتان بهره ببرید. اگر موهایتان بلند است، آرد نخود را با پودر بادام، کشک و یک قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کنید. در صورتی که موهایتان خشک و آسیب دیده هستند، به ماسک بالا روغن دو عدد کپسول ویتامین E اضافه کنید. ماسک ایجاد شده را روی موهای خود قرار دهید. اجازه دهید ماسک خشک گردد. سپس موهایتان را با آب خنک بشویید. دو بار در هفته از این ماسک بهره ببرید.

22. با شوره مبارزه می نماید

شش قاشق غذاخوری آرد نخود را با مقدار مساوی آب ترکیب کنید. ماسک ایجاد شده را روی موهای خود ماساژ دهید. 10 دقیقه صبر کنید. سپس موهای خود را با آب سرد بشویید.

23. موی خشک را تغذیه می نماید

تغذیه موی خشک را هم می توانیم در لیست خواص آرد نخود قرار دهیم. دو قاشق غذاخوری آرد نخود را با مقدار مناسبی آب ترکیب کنید. به این مخلوط دو قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری روغن نارگیل اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید چند قطره از روغن اسانسی دلخواه خود را به این ماسک مو اضافه کنید. ترکیب ایجاد شده را روی موی مرطوب خود ماساژ دهید. اجازه دهید ترکیب برای چند دقیقه روی موهایتان بماند . سپس موهای خود را با آب گرم بشویید.

چطور از آرد نخود استفاده کنیم؟

می توانید به روش های مختلف از جمله روش های زیر از آرد نخود بهره ببرید.

  • می توانید برای درست کردن نان خانگی و سایر خوردنی های پختنی (مانند کیک) از آرد نخود بهره ببرید. بعلاوه می توانید آرد نخود را با مقداری آرد گندم مخلوط کنید .
  • اگر می خواهید استیک گریل شده ای که درست نموده اید ترد گردد، مقداری آرد نخود روی آن بپاشید.
  • اگر می خواهید سوپ را غلیظ کنید، مقداری آرد نخود به آن اضافه کنید. آرد نخود مایعات را جذب می نماید.

طرز تهیه ی 2 خوردنی با آرد نخود

می توانید با آرد نخود خوردنی های مقوی و لذیذ زیر را درست کنید .

1. نان ایتالیایی با آرد نخود

نان ایتالیایی یک نان بسیار خوشمزه است که می توانید آن را با آرد نخود تهیه کنید.

مواد لازم

  • آرد نخود: یک فنجان
  • آب: یک فنجان
  • ادویه ایتالیایی: یک و نیم قاشق چای خوری
  • روغن: دو قاشق غذاخوری
  • رزماری خشک و خرد شده: یک و نیم قاشق چای خوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه

  1. آرد نخود و آب را در یک کاسه بریزید و با همزن دستی آن قدر بزنید تا کاملا نرم شوند. کاسه را به مدت 2 تا 6 ساعت در دمای اتاق قرار دهید.
  2. فر را روی 230 درجه سانتی گراد قرار دهید. قالب پای را با مقداری کره یا روغن چرب کنید.
  3. کف تشکیل شده روی مخلوط آرد نخود را بگیرید و روغن، ادویه ایتالیایی و رزماری را به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا یک ترکیب یک دست ایجاد گردد.
  4. مایه نان را درون قالب پای بریزید و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید.
  5. قالب را در فر بگذارید و اجازه دهید به مدت تقریبا 15 دقیقه در فر بماند تا لبه های نان قهوه ای رنگ گردد.
  6. قالب را از فر خارج کنید. نان ایتالیایی شما حاضر است. نوش جان.

2. کوکی با آرد نخود و چیپس شکلات

اگر دوست دارید کوکی های مختلف را امتحان کنید، پیشنهاد می کنیم حتما این کوکی را تهیه کنید .

مواد لازم

  • روغن نارگیل ذوب شده: نصف فنجان
  • عسل طبیعی: یک چهارم فنجان
  • تخم مرغ: یک عدد
  • عصاره وانیل: یک قاشق چای خوری
  • آرد نخود: یک و نیم فنجان
  • جوش شیرین: سه چهارم قاشق چای خوری
  • نمک: نصف قاشق چای خوری
  • چیپس شکلات: سه چهارم فنجان
  • شکر قهوه ای: یک چهارم فنجان
  • مغز خرد شده: یک چهارم فنجان

طرز تهیه

  1. اول از همه فر را روی 176 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم گردد.
  2. روی سینی فر کاغذ پوستی قرار دهید. یک کاسه بردارید و در آن آرد نخود، جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید . در یک کاسه دیگر روغن نارگیل، عسل، تخم مرغ، شکر قهوه ای و عصاره وانیل را با هم ترکیب کنید .
  3. چیپس شکلات و مغزهای خرد شده را اضافه کنید. دو کاسه را با هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید .
  4. یک قاشق از مایه کوکی را بردارید و در سینی فر قرار دهید. روی آن کمی شکر قهوه ای بریزید. این کار را ادامه دهید تا مایه کوکی تمام گردد.
  5. سینی را در فر قرار دهید و اجازه دهید به مدت تقریبا 12 دقیقه در فر بماند . نوش جان .

عوارض جانبی آرد نخود

فواید آرد نخود کاملا شناخته شده هستند؛ با این حال از عوارض آن نمی توان چشم پوشی کرد. برخی از افراد ممکن است با مصرف آرد نخود برخی عوارض جانبی را تجربه نمایند که در ادامه به دو نمونه از آن ها اشاره نموده ایم.

1. مسائل گوارشی

برخی از افراد ممکن است بعد از مصرف نخود یا آرد نخود معده درد و گاز روده را تجربه نمایند. اگر در مصرف آرد نخود زیاده روی کنید، ممکن است دچار اسهال و شکم درد هم شوید.

2. حساسیت به حبوبات

اگر به حبوبات حساسیت دارید، از مصرف آرد نخود اجتناب کنید .

کلام آخر

مقاله امروز وبلاگ خلیج اپ مگ را به معرفی خواص آرد نخود اختصاص دادیم. از جمله خواص آرد نخود برای سلامتی بدن، پوست و مو می توانیم به درمان جوش و آکنه، یاری به رشد مو، لایه برداری سلول های پوستی مرده، کاهش سطح کلسترول خون، کنترل دیابت، یاری به افزایش سلامت قلب، کاهش وزن و یاری به درمان آنمی اشاره کنیم. علاوه بر خواص آرد نخود، ارزش غذایی آن را در اختیارتان قرار دادیم و عوارض جانبی این نوع آرد را نام بردیم. در انتها مقاله هم طرز درست کردن چند خوردنی با آرد نخود را آموزش دادیم. حتما آرد نخود را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از فواید فوق العاده آن برخوردار شوید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ خلیج اپ مگ را بخوانید.

منبع: style craze

منبع: دیجیکالا مگ

به "23 خاصیت عجیب آرد نخود برای سلامتی بدن، پوست و مو (و 2 خوردنی لذیذ با آن)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "23 خاصیت عجیب آرد نخود برای سلامتی بدن، پوست و مو (و 2 خوردنی لذیذ با آن)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید