راهی ساده برای تبدیل کابوس به رویا !

به گزارش وبلاگ خلیج اپ، ایرنا نوشت: دانشمندان در یک مطالعه تازه کشف کردند که گوش کردن در هنگام خواب به یک صدای مرتبط با تجربه مثبت که در طول روز داشتند، به وسیله یک هدبند بی سیم می تواند تناوب کابوس های شبانه را کاهش دهد.

راهی ساده برای تبدیل کابوس به رویا !

برای بعضی از افراد، کابوس یا همان خاطرات ترسناک که در خواب و رویا مجددا دیده می شوند، گاهی اوقات می توانند به رویدادی منظم و همیشگی تبدیل شوند.

بعضی بزرگسالان هر هفته چندین بار گرفتار کابوس می شوند و برای درمان به مراجعه به رویابین ها ترغیب می شوند تا نمونه های مثبت رویاهای اخیر خود را بازگو نمایند.

با این حال دانشمندان در کشور سوئیس در یک مطالعه تازه که در نشریه بیولوژی امروزی به چاپ رسیده است این فرایند را یک گام به جلوتر برده اند. این دانشمندان کشف کردند که اجرای (پلی کردن) یک صدا - صدای مرتبط با یک تجربه مثبت در روز - به وسیله یک سربند (headband) بی سیم در زمان خواب ممکن است تناوب کابوس ها را کاهش بدهد.

لامپروس پروگاموروس (Lampros Perogamvros) از محققان اصلی این مطالعه و روانشناس در لابراتوار خواب بیمارستان دانشگاه ژنو گفت: بین نوعی احساسات تجربه شده در خواب و رویا با شرایط سلامت احساسی ما رابطه وجود دارد.

وی اضافه نمود: بر اساس این مشاهده، ما این ایده را داشتیم که می توانیم به افراد به وسیله دستکاری احساسات در رویاهای آنها یاری کنیم. در این مطالعه، نشان دادیم که می توانیم تعداد رویاهای قوی و منفی را کاهش دهیم.

حدود چهار درصد از بزرگسالان کابوس های مزمن دارند. این کابوس ها معمولا با بیدار شدن در نیمه های شب و خواب با کیفیت پایین مرتبط هستند. برای این بیماران اغلب درمان واگویی تصویری تجویز و از آنان خواسته می گردد که خط داستانی منفی کابوس را به سمت پایانی مثبت تغییر دهند و در طول روز با خود واگویی نمایند. این درمان برای بسیاری موثر است اما در بعضی موارد هم پاسخگو نیست.

محققان برای آنالیز تاثیرگذاری روش قرار دادن بیماران در معرض صدا 36 بیمار را تحت نظر قرار دادند. از آنها خواسته شد که بین بخش مثبت رویا با یک صدا ارتباط برقرار سازند. آنها سپس با پخش این صدا در زمان خواب، شاهد کاهش سریع کابوس ها بودند و رویاها نیز بیشتر جنبه مثبت پیدا کردند.

نتایج این تحقیق نشان داده است که چنین روش هایی باید در مقیاس های بزرگتر اجرا گردد تا بتوان امکان تعمیم آن به موارد دیگر را معین کرد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "راهی ساده برای تبدیل کابوس به رویا !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهی ساده برای تبدیل کابوس به رویا !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید