3 سورپرایز نظامی رهبر کره شمالی برای ترامپ در کریسمس

به گزارش وبلاگ خلیج اپ، تحولات اخیر کره شمالی حاکی از وخیم تر شدن شرایط شبه جزیره کره و بی نتیجه ماندن کوشش رئیس جمهوری آمریکا برای استفاده انتخاباتی از مذاکرات هسته ای با پیونگ یانگ است.

3 سورپرایز نظامی رهبر کره شمالی برای ترامپ در کریسمس

به گزارش، سکانس اول تازه ترین تنش بین آمریکا و کره شمالی مربوط به روز یکشنبه و پس از انتشار خبری مبنی بر پرتاب یک موشک مهم از سوی پیونگ یانگ بود. خبرگزاری رسمی کره شمالی این اقدام را یک آزمایش بسیار مهم و در عین حال موفقیت آمیز ارزیابی کرد، اما جزئیات بیشتری درباره آن منتشر نکرد.

یک روز پیش از این آزمایش نماینده کره شمالی در سازمان ملل در انتقاد از آمریکا گفته بود که خلع سلاح هسته ای از میز مذاکره با آمریکا حذف شده و مذاکرات طولانی مدت با واشنگتن لزومی ندارد. به گفته این مقام کره شمالی مذاکره متوالی با آمریکا وقت گیر بوده و تنها برای سیاست داخلی واشنگتن سودمند است.

هفته گذشته نیز کره شمالی الفاظ تندی علیه نخست وزیر ژاپن، یکی از متحدان نزدیک دونالد ترامپ مطرح نموده بود. معاون اول وزارت خارجه کره شمالی نیز روز چهارشنبه تهدید نموده بود این کشور باتوجه به نتیجه مذاکرات هسته ای دو کشور برای واشنگتن هدیه کریسمس ارسال خواهد نمود. آنالیز این اتفاقات و همچنین سوارکاری رهبر کره شمالی در یکی از کوهستان های مقدس در این کشور که به اعتقاد بعضی کارشناسان به معنی اتخاذ تصمیمی مهم از سوی کیم جونگ اون در آینده نزدیک است، حاکی از یک موضوع مشخص است: رهبر کره شمالی در مقابل دونالد قصد عقب نشینی ندارد.

تشدید لحن کره شمالی و انجام آخرین آزمایش این کشور ترامپ را مجبور کرد که در پیامی توییتری به این موضوع واکنش نشان دهد. رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته با اشاره به ادعای احتمال دخالت کره شمالی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا در توییتر خود نوشت: کیم جونگ اون خیلی باهوش است و چیز های زیادی هم برای از دست دادن دارد، اگر واقعاً رفتار خصمانه ای انجام دهد، همه چیز را از دست می دهد.

با شناختی که از نوع ادبیات ترامپ وجود دارد، استفاده از این کلمات حاکی از نوعی تحمل اجباری است. رئیس جمهوری آمریکا فردی است که پیش از توافق با رهبر کره شمالی و تبدیل شدن به اولین رئیس جمهوری که وارد خاک کره شمالی شده است، از الفاظی مانند مرد موشکی برای کیم جونگ اون استفاده می کرد.

شاید در این معادله صندلی دو طرف تغییر نموده باشد. ترامپ از ملاقات با رهبر کره شمالی بهره برداری سیاسی کرد و سعی کرد با جلب توجه رسانه ها خود را فردی معرفی کند که نه تنها به وعده های انتخاباتی داخلی بلکه خارجی خود نیز عمل نموده است؛ هر چند در واقعیت با طولانی کردن فرایند مذاکره و عدم امتیاز دهی به پیونگ یانگ عملا کار خاصی برای کیم جونگ اون انجام نداد. البته کره شمالی با مشخص ضرب الاجل برای این مذاکرات تا سرانجام سال 2019 پاسخ زیرکانه ای به ترامپ داد تا به او هشدار دهد که قادر به بهره برداری سیاسی از موضوع هسته ای کره شمالی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا نیست.

موضوعی که درحال حاضر مطرح است نوع هدیه کریسمس کره ای ها برای آمریکا است. با توجه به توقف مذاکرات هسته ای هدیه مذکور می تواند سه گزینه باشد: آزمایش موشک بالستیک، پرتاب ماهواره ای و یا یک آزمایش موشکی متعارف. البته در این بین نگرانی هایی نیز برای پیونگ یانگ وجود دارد، زیرا واکنش روسیه و بخصوص چین به این آزمایشات می تواند بسیار مهم تلقی گردد. به نظر می رسد آزمایش متعارف و یا پرتاب ماهواره ای چندان باعث ناراحتی این دو متحد پیونگ یانگ نخواهد شد، اما انجام یک آزمایش بالستیک قاره پیما بسیار تحریک آمیز تلقی می گردد و می تواند اعتراض شدید پکن و متعاقب آن مسکو را به همراه داشته باشد.

تا سرانجام امسال میلادی مدت زیادی نمانده و بسیاری از کارشناسان منتظر اقدام بعدی کره شمالی در مقابل آمریکا هستند؛ دریک سوی رژیمی حاضر است که باوجود مذاکره و علاقه به پیشرفت های مالی بر روی حفظ نظام کمونیستی و ادامه فعالیت خانواده کیم اصرار دارد. در طرف دیگر رئیس جمهوری آمریکا با وجود علاقه ای که به ابراز موفقیت هایش در مقابل دوربین های رسانه ای دارد حاضر به کاهش تحریم ها علیه پیونگ یانگ ندارد.

در هرصورت همانطور که رابرت ال کارلین، مذاکره کننده سابق هسته ای وزارت خارجه آمریکا با کره شمالی در شرح شرایط وخیم شبه جزیره کره اظهار نموده این روز ها ما (آمریکا و متحدانش در شبه جزیره کره) بر روی یک آتشفشان فعال نشسته ایم.

منبع: تسنیم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "3 سورپرایز نظامی رهبر کره شمالی برای ترامپ در کریسمس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 سورپرایز نظامی رهبر کره شمالی برای ترامپ در کریسمس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید