طرز تهیه کرپ مرغ و قارچ

به گزارش وبلاگ خلیج اپ، کرپ نوعی پنکیک بسیار نازک است که معمولاً از آرد گندم تهیه می گردد. این کلمه مانند خود پنکیک، اصالتا فرانسوی بوده و از لغت لاتین crispa گرفته شده است. کرپ از بریتانی، منطقه ای در شمال غربی فرانسه سرچشمه گرفته و امروزه مقدار مصرف آن در فرانسه رواج زیادی پیدا نموده است و غذای ملی این کشور محسوب می گردد. دستورالعمل های تهیه کرپ بسیار متنوع هستند و طرز تهیه کرپ مرغ و قارچ یکی از روش های پرطرفدار برای تهیه این خوراک خوشمزه است.

طرز تهیه کرپ مرغ و قارچ

از آنجایی که کرپ را با مواد مختلفی پر می نمایند، می توان آن را هم به عنوان دسر و هم در قالب یک وعده غذای اصلی سرو کرد. بنابراین، این غذای لذیذ را بر اساس ذایقه و سلیقه افراد مختلف و به شکل های گوناگونی تهیه می نمایند. در ادامه این مطلب طرز تهیه کرپ مرغ و قارچ را برای شما در نظر گرفتیم که نه تنها بسیار خوش طعم است، بلکه ارزش غذایی بالایی هم دارد.

مواد لازم برای طرز تهیه کرپ:

  • 3/4 پیمانه شیر
  • 1 پیمانه آرد سفید
  • 2 عدد تخم مرغ
  • نصف قاشق غذاخوری شکر
  • نوک قاشق مربا خوری نمک
  • 2 قاشق غذاخوری کره آب شده

مواد لازم برای سس کرپ:

  • کره آب شده: 3 قاشق غذا خوری
  • آرد سفید: 3 قاشق غذا خوری
  • سس خردل: 1 قاشق چای خوری
  • شیر: 1 و 3/4 پیمانه
  • نمک و فلفل به اندازه لازم
  • پنیر پارمران: 3 قاشق غذاخوری

مواد لازم مرغ:

  • کره آب شده: 1 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: 1 قاشق غذاخوری
  • سیر: 1 حبه
  • پیاز: 1 عدد (کوچک)
  • قارچ: 8 عدد
  • آویشن: 1/2 قاشق چای خوری
  • فیله مرغ: 3 تکه
  • نمک و فلفل به اندازه کافی

نکته: مواد لازم را می توانید از وبلاگ خلیج اپ مارکت تهیه کنید.

طرز تهیه:

مرحله اول:

ابتدا شیر و تخم مرغ را با هم مخلوط می کنیم. آرد را هم طی دو مرحله اضافه نموده و خوب هم می زنیم تا مایع یکدست گردد.

مرحله دوم:

یک تابه میانه را روی حرارت میانه و ملایم قرار دهید. با کمی کره کف آن را چرب کنید. با ملاقه حدود 1/3 پیمانه از مایه بردارید و کف تابه بریزید (باید در ابتدا حدود 1/2 تا 3/4 از کف تابه را بپوشاند). سپس تابه را در جهت های مختلف کج کنید تا مایه در سطح پخش گردد کاملا کف تابه را بپوشاند.

مرحله سوم:

کرپ به سرعت می پزد. بعد از 30 ثانیه آن را برگردانید. بعد از این که طرف دوم طلایی شد آن را از تابه خارج کنید و همین کار را برای مایه به جامانده هم تکرار کنید.

مرحله چهارم:

کره را داخل تابه کوچک روی شعله میانه بگذارید تا ذوب گردد و سپس آرد سفید و سس خردل را به آن اضافه کنید و برای یک دقیقه هم بزنید. به آرامی شیر را به ماده داخل تابه اضافه کنید و هم بزنید تا سس غلظت پیدا کند. بعد سه قاشق غذاخوری پنیر پارمسان و به اندازه لازم نمک و فلفل سیاه داخل ماده بریزید.

مرحله پنجم:

بعد از کاراملی شدن، پیاز و قارچ را داخل تابه بریزید و آویشن را اضافه کنید. زمانی که قارچ ها به رنگ قهوه ای در آمدند و آب قارچ تبخیر شد، سیر را اضافه نموده و می گذارید تا 1 دقیقه بپزد. مرغ را به ماده اضافه نموده و هم می زنید و یک لیوان از سسی که آماده نموده ایم داخل تابه می ریزیم تا داغ گردد و شروع به حباب زدن کند.

مرحله ششم:

کرپ ها را با مواد درست شده پر نموده و تا کنید. برای خوشمزه تر شدن می توانید از سس آماده شده روی کرپ ها و اندازهی پنیر پارمسان بر روی کرپ بریزید.

تاریخچه پخت کرپ

کرپ یک غذای خوشمزه فرانسوی است. این غذا اولین بار در قرن سیزدهم و در منطقه بریتانی اختراع شد. بریتانی دورترین منطقه در غرب فرانسه است. این منطقه آب و هوای بارانی و مرطوبی دارد و به علت کرپ های آن شناخته شده است. کرپ پس از جنگ های صلیبی و با ورود گندم سیاه به فرانسه ابداع شد. آرد حاصل از گندم سیاه به مردم محلی امکان می داد تا یک خوراکی نازک و گرد تهیه نمایند. در بریتانی انواع مختلفی از کرپ تهیه می گردد. یکی از انواع این کرپ ها گالات (Galettes) نام دارد که با گندم سیاه تهیه شده و معمولاً با تاپینگ های شور سرو می گردد. اما کرپ های سنتی با آرد گندم پخته شده و همراه با تاپینگ های شیرین خورده می شوند.

کرپ و فرهنگ فرانسه

فرانسوی ها مردم میهن پرستی هستند و هر آنچه که آن ها را منحصر به فرد نگه دارند را گرامی داشته و حفظ می نمایند. مردم فرنسه سابقه طولانی در فرهنگ و غذا دارند. جشن ها و گردهمایی ها همچنان نقش پررنگی در جامعه فرانسه ایفا می نمایند. در این میان، کرپ در قلب فرهنگ فرانسه جایگاه ویژه خود را دارد. به همین علت، روز دوم فوریه را روز کرپ le jour des crêpes نامگذاری کردند و یک روز کامل را به تهیه و پیچیدن کرپ اختصاص می دهند.

دوم فوریه به عنوان La Chandeleur نیز شناخته می گردد و این نام نشانگر بازگشت فصل بهار و اتمام زمستان است. خانواده ها برای جشن گرفتن فرهنگ و شروع فصل نو، شام مفصلی متشکل از انواع کرپ تدارک داده و دور هم جمع می شوند.

سنت پخت کرپ

کرپ ها به دو شکل شیرین و شور تهیه می شوند. کرپ های معروف به گالات، با آرد گندم سیاه درست می شوند و به طور سنتی حاوی تخم مرغ، پنیر و ژامبون هستند. کرپ های شکری از قرن دوازدهم کمی تغییر یافته کردند، اکنون از گل گندم به جای گندم سیاه برای پخت آن ها استفاده می گردد. کرپ شکری به طور معمول پر از شکر، کره و گاهی اوقات لیمو است.

در حال حاضر انواع مختلفی کرپ پخته می گردد که با کرپ های سنتی و قدیمی تفاوت دارند. نوترین آن ها، کرپ نوتلا است که با قرار دادن نوتلا در داخل کرپ ها عرضه می شوند و بسیار پرطرفدارند. قاعدتا این مدل عجیب و نوظهور کرپ در قرن 12ام در دسترس نبوده است.

معمولاً کرپ به عنوان یک غذای سریع، مقرون به صرفه و خیابانی در نظر گرفته می گردد، اما همواره هم اینگونه نیست. بسیاری از فرانسوی ها کرپ ها را به شکلی رسمی در رستوران های لوکس می خورند. به طور معمول یک کریپ یا گالت با یک لیوان سرکه سیب خورده می گردد که در منطقه بریتانی نیز معروف و محبوب است. به طور کلی، مهم نیست که کرپ چگونه و به چه روشی سرو گردد، مهم این است که کرپ بخشی از فرهنگ اصیل فرانسوی محسوب می گردد و در صورت سفر به این کشور زیبا نباید از خوردن آن غافل شد.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه کرپ مرغ و قارچ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کرپ مرغ و قارچ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید