جزیره شیف در بوشهر

به گزارش وبلاگ خلیج اپ، جزیره ای در استان بوشهر

بوشهر، در ناحیه جنوبی ایران و در حاشیه خلیج فارس واقع شده است. این استان از جهات مختلفی دارای اهمیت بسزایی است. از مهمترین اتفاقی که در بوشهر می افتد صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز، کشاورزی و نخل داری است و بعلاوه محل قرار گرفتن نیروگاه هسته ای در این استان می باشد. با توجه به موارد گفته شده می توان دریافت که بوشهر استان مهمی برای کشور ایران محسوب می گردد. علاوه بر این موارد بوشهر دارای جاذبه های دیدنی زیادی هم هست. از همین رو خبرنگاران می خواهد سفری به جزیره شیف در بوشهر داشته باشد، ما را همراهی کنید.

جزیره شیف در بوشهر

جزیره ای ماسه ای که در شمال بندر بوشهر قرار گرفته است. این جزیره شیف نام دارد و در انتهای تالاب حله از بهم پیوستن آب رودخانه های شاپور و دالکی به وجود آمده است. محل قرار گیری این جزیره در 12 کیلومتری شمال غربی شهرستان بوشهر و 6 کیلومتری بندر بوشهر می باشد. جمعیت روستای شیف حدود 3700 نفر طبق آمار سال 1390 برآورد شده است. حدود 800 خانواده در این جزیره زندگی می نمایند. زبان غالب دراین روستا عربی است، و اهالی آنجا لهجه عربی مخصوص به خودشان را دارند. شغل بیشتر مردم این جزیره صیادی بوده و زمین های جزیره شیف در بوشهر دارای ارتفاع کمی می باشد .

تاریخچه ای از جزیره شیف

نام این جزیره در گذشته شیخ سعد خوانده می شد، علتش هم قرار داشتن مزار شیخ سعد در این جزیره بوده است. به نقل از اهالی این روستا شیخ سعد یک جنگجوی ایرانی بوده که مدتی بر جزیره شیف تسلط داشته و به عبارتی فرمانروانی این جزیره بوده است. تا سال 1327 خورشیدی این جزیره زیر سلطه احمدخان انگالی بوده و به فرمان او نام این جزیره از شیخ سعد به شیف تغییر نموده است. اما در سال 1327 مردم علیه احمدخان انگالی برخاستند و بر ضد او قیام کردند. احمدخان مجبور شد با تمام اعضای خانواده خود به بوشهر هجرت کند و به مدت دو سال در محله های مختلف استان بوشهر سکونت بگزیند. هم اکنون از محل زندگی احمدخان در جزیره شیف خرابه ای بیش به جای مانده است. شیف در گذشته بندر حمل ونقل کالاهای صادراتی و وارداتی از ایران به کشورهای خلیج فارس و برعکس بود و احمدخان از صاحبان کالا مالیات می گرفته است، به این معنی که تمام کالاها از تهران و اصفهان و شیراز به وسیله چارپایان به جزیره شیف در بوشهر آورده می شد و بعد با لنج به کشورهای خلیج فارس حمل می شد. محل دیگر جزیره بندرگاه است که در جنوب جزیره واقع شده و اکنون مختصر آثاری از آن درجزیره دیده می گردد.در جزیره شیف تعدادی مسجد که در حیطه مدیریت اعتقادی شیعیان واقع شده است موجود است. از این مساجد سه مورد مربوط به اهل سنت هستند و یک مسجد با نام امام جعفر صادق که در سال 1375 در این جزیره بنا شده است.

اگر قصد سفر به جزیره شیف در بوشهر را نمودید حتما سری به اسکله های ماهیگیری و ناخداها این شهر بزنید، بازار ماهی فروش ها را هم از قلم نیاندازید. جالب است بدانید که در این هیچ گونه مکانی به نام بازار ماهی فروش به آن شکل ما تصورش را می کنیم وجود ندارد. ماهی فروشان این منطقه بر روی اسکله معروف جزیره که در قسمت شمالی آن واقع شده است پس از صید، ماهی های خود را بر روی این اسکله به فروش می رسانند.

به غیر از سوژه ماهی در جزیره شیف در بوشهر اگر اهل عکاسی هستید، می توانید به انتهای شرقی جزیره حرکت کنید و شاهد لنج هایی که در ماسه های ساحل به علت جزر دریا فرو رفته اند بروید و عکس های زیبایی تهیه کنید. به طور معمول در این منطقه بچه ها در حال بازی هستند و به طور کلی فضای تلفیقی جالبی را شاهد خواهید بود. تلفیقی از لنج های از کار افتاده که در خاک فرو رفته اند و بچه ها و ماهی گیرانی که در این ساحل در حال فعالیت و جنب و جوش هستند. سکوت قابل ملاحظه ای در این جزیره حکم فرماست، گاهی با صدای موتور سیکلت یا خند و بازی بچه ها شکسته می گردد. پوشش زنان این منطقه چادرهای رنگی است و بعضی از مردان دژداشه(نوعی لباس محلی) بر تن دارند.

دیگر جاذبه های گردشگری در بوشهر

عمارت کازرونی ها

این عمارت مربوطه به دوران قاجار می گردد، و مالک آن سید محمدرضا کازرونی یکی از تاجران سرشناس بوشهر بوده است. اما پس او وارثان این ملک را به سازمان میراث فرهنگی هدیه کردند. این عمارت در محله قدیمی بهبان واقع شده است. قابل ذکر است که این بنا در سال 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و بعلاوه عمارت کازرونی جزء اولین بناهایی بوده که از شهر به ثبت جهانی رسید.

عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک شامل مجموعه از ساختمان ها است که دارای قدمت 100 ساله می باشد. این عمارت در پنج کیلومتری بندر بوشهر و در نزدیکی میدان بهمنی واقع شده است .عمارت ملک متعلق به یکی از ثروتمندان بوشهر به نام محمد مهدی ملک التجار بوده است. او جزء افراد ثروتمند این منطقه محسوب می شد به طوری خودش دارای یک بانک خصوصی بوده است. ملک التجار به ولخرج بودن معروف بوده است به گفته بسیاری او برای عروسی پسر خود از بوشهر تا بهمنی را فرش نموده است و سماورها را با اسکناس روشن نموده است.

بافت تاریخی بوشهر

یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در استان بوشهر بافت تاریخی این شهر می باشد. شهر بوشهر شامل چهار محله بنام بهبهانی، دهدشتی، کوتی و شنبدی هست که در شبه جزیره مثلثی شکل بوشهر قرار گرفته است بافت تاریخی این شهر 38 هکتاری بوده و حدودا شامل 1000 خانه است که از منحصر به فردترین و زیباترین بافت های مسکونی ایران محسوب می گردد. اوج شکوفایی بافت .مربوط به دوره قاجاریه می گردد

منبع: الی گشت

به "جزیره شیف در بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره شیف در بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید