انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر

به گزارش وبلاگ خلیج اپ، انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر

یکی از معروف ترین شرکت های هواپیمایی در ایران که نه تنها از سابقه بسیار بالایی در صنعت هواپیمای ایران برخوردار است بلکه در نوع خودش اولین هم می باشد، شرکت هواپیمایی ایران ایر است. این شرکت که نزدیک به نیم قرن است که در حال فعالیت و ارائه خدمات هوایی و پروازی در سطوح بین المللی و داخلی به صورت رسمی و با این نام است، دارای ناوگان هواپیمایی پربار و متنوعی از هواپیماهای مختلف است که ما در ادامه می خواهیم درباره آن ها یعنی انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر برای شما به صورت کامل صحبت نماییم و آن ها را مورد آنالیز قرار دهیم. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید.

انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر

آنالیز انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر

در ابتدای آنالیز آنالیز انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر باید بگوییم که طبق آماری که هم اکنون هم در وب سایت رسمی این شرکت هواپیمایی و پرتال آن نیز برای شما قابل دسترسی است، این شرکت هواپیمایی قدیمی ایرانی در حال حاضر 43 هواپیمای ساخت شرکت ایرباس، بوئینگ و فوکر را در آشیانه پروازی خود نگهداری می نماید که طیف مختلف انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر را تشکیل می دهند. البته ما حتما در انتهای این مطلب به صورت مختصری درباره شرکت هواپیمایی ایران ایر را به شما معرفی خواهیم نمود.

هواپیماهای ساخت شرکت هواپیمایی ایرباس

از انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر که در حال حاضر هم در حال فعالیت می باشند، باید به هواپیماهای ساخت شرکت ایرباس نگاهی ویژه داشته باشیم. در حال حاضر در ناوگان این شرکت هواپیمایی 22 هواپیمای ساخت شرکت ایرباس وجود دارد که از مدل های ایرباس airbus a310-330،airbus a300 b2k، airbus a300-600، airbus 300-B4، airbus a300 b4-f و airbus a320 تشکیل شده اند.

  • هواپیمای ایرباس a310-300

یکی از هواپیماهای ساخت شرکت هواپیماسازی ایرباس که از سال 1978 میلادی ساخت آن شروع شد، هواپیمای ایرباس a310 است که برای اولین بار در سال 1982 به پرواز درآمد. با این که ساخت این مدل از هواپیما از سال 2007 میلادی به بعد متوقف شده است اما هنوز هم این هواپیما در نقاط مختلف دنیا به پرواز در می آید. هواپیمای ایرباس a310-300 که یکی از انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر است، از جمله هواپیماهایی است که در این سری از هواپیماهای ساخت شرکت ایرباس قرار می گیرد. مشخصات عمومی و کلی هواپیمای Airbus A310 این است که پهن پیکر هستند و بردشان هم متوسط است و هم بلند. این هواپیماها تا حداکثر 220 مسافر را جا به جا می نمایند. برد این هواپیما تا 8050 کیلومتر است و هواپیماهای زیر شاخه ای هم دارد. هواپیمای Airbus A310-300 تنها فرقی که با هواپیمای Airbus A310 دارد این است که نسبت به همه مدل های این خانواده از سری فراوریات ایرباس، شباهت بیشتری با هواپیمای ساخت بوئینگ از سری 767 دارد و عملکرد بهتری نسبت به دیگر سری های ایرباس A310 دارد. به هر حال ظرفیت این هواپیما از A310 کمتر است و در نهایت، 193 نفر ظرفیت دارد. 4 فروند از این هواپیما را در انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر می توانید پیدا کنید.

  • هواپیمای ایرباس a300 b2k

این هواپیما از سری هواپیماهای ساخته شده به دست شرکت ایرباس و در خانواده هواپیماهای A300 است. ساخت این هواپیما در سال 1969 میلادی شروع شد و اولین پرواز با آن در سال 1972 میلادی صورت پذیرفت. این هواپیما نسبت به دیگر هواپیماها در دسته هواپیماهای پهن پیکر و 2 موتوره قرار می گرفت. طولی نکشید که این هواپیما تبدیل به یکی از مدل های محبوب ایرباس گشت و بسیاری از ایرلاین های وقت در دنیا برای خرید آن سفارش خرید دادند. هواپیماهای این سری از هواپماهای ساخت ایرباس دارای بردی متوسط و حتی گاها کوتاه هستند. معمولا جایگاه این هواپیماها به صورت متوسط 266 جایگاه است و معمولا توسط ایرلاین های مختلف در 2 کلاس پروازی مورد استفاده قرار می گیرد. ساخت این هواپیما هم در سال 2007 میلادی منقضی شد. شرکت هواپیمایی ایران ایر از این مدل هواپیما 4 فروند را دارد.

  • هواپیمای ایرباس airbus a300-600

این مدل از ساخته های شرکت ایرباس و مدل a300، به عنوان چهارمین مدل در سال 1983 میلادی برای اولین بار پرواز کرد. تغییری که این مدل نسبت به دیگر مدل های ایرباس در سری a300 دارد و از انواع مدل های مسافربری ایران ایر دارد این است که در بدنه و بال این هواپیما تغییراتی را اعمال نموده بودند. این هواپیما برای پروازهای اکونومی و فرست کلاس مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند تا بیش از 260 مسافر را حمل نمایند. بدنه این هواپمیا 53 متر و برد آن 7500 کیلومتر است.

همچنین دیگر ساخته های ایرباس از خانواده a300 با اسم های airbus 300-B4 با 4 فروند و هواپیمای airbus a300 b4-f با دارا بودن 2 فروند از این هواپیما را در آشیانه پروازی خود دارند.

هواپیماهای ساخت شرکت هواپیمایی بوئینگ

دیگر نوبت به ساخته های شرکت هواپیما سازی بوئینگ رسیده است که انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر را که ساخت این شرکت است را معرفی و به مختصر، مورد آنالیز قرار دهیم. بر طبق آماری که شرکت ایران ایر در پرتال عمومی سایت خود گذاشته است در حال حاضر این شرکت 4 فروند هواپیما از ساخته های این شرکت را در ناوگان پروازی خود در کنار هم دارد. این هواپیماها عبارتند از: Boeing 747SP، Boeing 747-200، Boeing 747- f.

  • هواپیمای Boeing 747

یکی از ساخته های شرکت هواپیمایی بوئنیگ، مدل 747 این شرکت است که معمولا آن را با نام تجاری Boeing 747 می شناسند. از آن جایی که این هواپیما دارای 4 موتور جت است به آن جمبوجت هم می گویند. این مدل از بوئینگ به همراه ایرباس A380 به عنوان عظیم ترین هواپیماهای دنیا شناخته می شوند. درباره این هواپیما جالب ایست بدانید که این مدل برای 40 سال، به عنوان عظیم ترین هواپیمای مسافربری دنیا شناخته می شده است. این هواپیما دارای 2 طبقه است و گنجایش حمل و جا به جایی حداکثر 550 مسافر را در خود دارد. البته گفتنی است که طبقه دوم این هواپیما مختص به قسمت جلویی هواپیما است. لقب هواپیمای بوئینگ 747 به عنوان یکی از انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر در نوع خود بسیار جالب است و به این هواپیما ملکه آسمان ها می گفتند. بیشترین استفاده از این هواپیما در جهتهای بین المللی است. شرکت هواپیمایی ایران ایر هم در ناوگان پروازی خود از این مدل بوئنیگ، 1 فروند را دارد.

  • هواپیمای Boeing 747SP

این هواپیمای ساخت بوئینگ در واقع بهبود یافته مدل 747 این هواپیما است و بهترین مزیتش که در واقع برای آن هم طراحی و ارتقا داده شده است، پرواز در پروازهای بلند مدت و طولانی است. برد این هواپیما برای اولین بار در سال 1975 میلادی به پرواز در آمد و بیش از 12 هزار کیلومتر برد دارد. جالب است درباره این هواپیما بدانید که با این هواپیما یکی از طولانی ترین پروازهای بدون توقف دنیا بین تهران و نیویورک در دهه 1970 میلادی انجام پذیرفته شده است. شرکت هواپیمایی ایران ایر از این مدل هواپیما، 1 فروند را در ناوگان خود دارد.

  • هواپیمای Boeing 200-747

مدل 200-747 بوئینگ یکی از ساخته های این شرکت است که 981 کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت دارد. مسافتی که این هواپیما می تواند بپیماید، 12 هزار و 700 کیلومتر است و نهایت تحمل وزن آن، 174 هزار کیلوگرم است. در این هواپیما که قابلیت برگزاری پرواز در 3 کلاس پروازی مختلف را دارد، بین 366 مسافر حداقل و 550 مسافر در حداکثری است. 3 فروند از این هواپیمای ساخت بوئینگ در بین انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر قرار گرفته است که هم اکنون نیز پرواز می نمایند.

هواپیمای ساخت شرکت هواپیمایی فوکر

بیشترین تعداد هواپیمایی که در حال حاضر در بین انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر وجود دارد بدون شک متعلق به هواپیمای فوکر 100 که ساخته شرکت هواپیماسازی فوکر است، می باشد. از این هواپیما تعداد 16 هواپیما در ناوگان پروازی این هواپیما وجود دارد.

  • هواپیمای Fokker 100

این هواپیما که شاید شما هم با آن به مسافرت رفته باشید، ساخت کشور هلند است. فوکر 100 یک هواپیمای کاملا مسافربری است که از ابتدا هم برای این منظور طراحی و ساخته شده است. ارائه این هواپیما در سال 1988 صورت گرفت و از روی مدل قدیمی تر ساخت فوکر یعنی Fokker F28 ساخته شده است و از سال 1969 میلادی به بازار هواپیمایی بین المللی ارائه شد. از لحاظ بازار رقابتی و تجاری این هواپیما در ابتدا توانست تا فروش و درخواست ساخت بسیار زیادی داشته باشد اما به هر حال طولی نکشید که شرکت های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس مدل های بوئینگ 737، ایرباس A318 و ایرباس 319 را ارائه دادند و این هواپیما را از گردونه رقابت به سادگی حذف کردند. به هر حال ساخت این هواپیما تا سال 1997 میلادی ادامه داشت و بعد از این سال دیگر هواپیمای فوکر 100 فراوری نشد. در مجموع تنها 283 فروند از این هواپیما فراوری و فروخته شد. اتفاقا شرکت هواپیمایی ایران ایر با در اختیار داشتن 16 فرودن هواپیمای فعال فوکر 100 به عنوان یکی از عظیم ترین شرکت ها و اپراتورهایی در دنیا است که از این هواپیما استفاده می نمایند. این هواپیما 2 موتوره است و در نهایت می تواند تا 122 نفر را جا به جا کند. همچنین این هواپیما سرعت حداکثری برابر با 845 کیلومتر بر ساعت را دارد. به جز ایران ایر، دیگر شرکت های هواپیمایی در ایران همچون ماهان ایر از این هواپیما در ناوگان هوایی خود استفاده می نمایند.

معرفی مختصر شرکت هواپیمایی ایران ایر

این شرکت هواپیمایی در سال 1350 و با نام هما که اختصاری از هواپیمایی ملی ایران است، فعالیت رسمی خود را شروع نمود. البته این شرکت در سال 1320 برای برگزاری پروازهای تجاری و بازرگانی تحت نام ایرانیان ایرویز نیز تاسیس شد ول یتنها در جهت تهران مشهد و بعدها در شهرهای شیراز، اهواز، اصفهان، آبادان و بوشهر پروازهایی را برگزار می نمود. به هر حال و بدون توجه به برگزاری پروازهای جسته و گریخته، شرکت ایران ایر فعالیت رسمی و بین المللی خود را در ابتدای دهه 50 شروع نمود. در حال حاضر این شرکت هواپیمایی به بیش از 60 نقطه پروازی در جهتهای داخلی و خارجی پرواز برگزار می نماید. بر اساس آمار رسمی که از این شرکت منتشر شده، ایران در سال در حدود 6 میلیون نفر مسافر را جا به جا می نماید. فرودگاه مرکزی این فرودگاه در جهتهای داخلی فرودگاه مهرآباد و در جهتهای خارجی و بین المللی نیز در فرودگاه بین المللی امام خمینی قرار گرفته است.

درباره لوگوی این شرکت نیز باید بگوییم که یکی از بهترین نشان هایی است که تا به حال برای یک شرکت هواپیمایی تا به حال طراحی شده است که اتفاقا وجه تسمیه بسیار خوب و مناسبی هم با نام این شرکت هواپیمایی دارد! نشان این شرکت هواپیمایی همانطور که می دانید، مرغ همای افسانه ای است که توسط فردی به نام ادوارد زهرابیان نیز طراحی شده شده است. درباره این پرنده افسانه ای نیز باید بدانید که در تخت جمشید این پرنده افسانه ای با شکل و صورت سر عقاب، یال اسب و گوش گاو را دارد. درباره اولین پروازی که این شرکت در جهت بین المللی انجام داد باید بگوییم که در جهت تهران به بیروت بوده است. شرکت هما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر نام داد و در حال حاضر با نام های ایران ایر و هما هم نیز شناخته می گردد. درباره کلاس های پروازی که در انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر ارائه می گردد نیز باید بگوییم که 3 کلاس؛ اکونومی با نرخ های N,M,Q,V,Y، کلاس ویژه هما در نرخ C و J و همچنین کلاس اکونومی مخصوص خانواده شهدا، جانبازان و معلولان سازمان بهزیستی در نرخ O را ارائه می دهد.

برای خرید بلیط هواپیما ایران ایر از سایت وبلاگ خلیج اپ روی لینک آن کلیک کنید.

منبع: الی گشت

به "انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید