تایید دارویی نو تشکیل شده از روغن ماهی، برای درمان بیماری های قلبی عروقی

به گزارش وبلاگ خلیج اپ، به تازگی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، دارویی برگرفته از روغن ماهی را به عنوان یک درمان کمکی برای افرادی که در معرض خطر وقایع قلبی و عروقی هستند، تصویب نموده است.

تایید دارویی نو تشکیل شده از روغن ماهی، برای درمان بیماری های قلبی عروقی

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، علت اصلی بیشتر مرگ و میر ها در میان بزرگسالان در ایالات متحده، بیماری های قلبی است.

در حقیقت، هر 37 ثانیه، یک نفر به علت یک عارضه قلبی و عروقی در ایالات متحده جان خود را از دست می دهد.

به همین علت، کوشش برای جلوگیری از پیامدهای ضعف قلب و عروق، در افرادی که در معرض خطر هستند بسیار اهمیت دارد. افزایش سطح تری گلیسیرید، که نشانگر لیپیدهای خون (چربی ها) است، یکی از مهمترین فاکتورهای خطرناک است که باید در پی آن بود.

هفته گذشته، FDA با صدور بیانیه ای شرح داد که استفاده از یک داروی تازه را به عنوان یک درمان یاریی به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در بزرگسالان با سطح تری گلیسیرید 150 میلی گرم در هر دسی لیتر یا بالاتر - که به عنوان سطح بالایی از تری گلیسیرید در بدن حساب می گردد - را تأیید نموده اند.

این دارو، واسیپا (Vascepa)، به شکل کپسول فراوری می گردد. ماده اصلی فعال آن اسید ایکوزاپنتائنوئیک است. یک اسید چرب امگا 3 که از روغن ماهی استخراج می گردد.

طبق توصیه هایFDA ، پزشکان فقط باید واسیپا را برای کسانی که سطح تری گلیسیرید غیر طبیعی بالایی دارند و به عنوان یک درمان اضافی برای حداکثر دوز تحمل استاتین تجویز نمایند. اینها داروهایی هستند که افراد معمولاً برای کنترل اندازه کلسترول خود و به حداقل رساندن خطرات قلبی عروقی مصرف می نمایند.

دکتر جان شرت، معاون مدیر بخش متابولیسم و غدد درون ریز در مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی FDA می گوید: FDA تشخیص داده است که برای درمان بیماری های قلبی عروقی، به درمان های پزشکی اضافی احتیاج است.

این تاییدیه، به افراد با تری گلیسیرید بالا و سایر عوامل خطرزای مهم، از جمله بیماری های قلبی، سکته و دیابت، یک گزینه درمانی یاریی را پیشنهاد می نماید که می تواند به کاهش خطر بروز حوادث قلبی عروقی یاری کند.

-دکتر جان شرتز-

واسپا به طور موثری تری گلیسیرید را کاهش می دهد

هنگامی که سطح تری گلیسیرید در خون بسیار بالا می رود، می تواند باعث ضخیم شدن و سفت شدن دیواره شاهرگ ها گردد. این باعث می گردد تا خطر ابتلا به یک رویداد قلبی عروقی مانند سکته یا حمله قلبی افزایش یابد.

واسیپا با اطمینان می تواند سطح تری گلیسیرید را کاهش دهد، بنابراین به کاهش خطر قلبی عروقی نیز یاری می نماید. با این حال، مکانیسم هایی که دارو به وسیله آن به این هدف می رسد، ناشناخته مانده است.

با این وجود، یک کارآزمایی بالینی با حضور 8179 شرکت نماینده، اثربخشی و ایمنی دارو را نشان داده است، که در نهایت منجر به تأیید آن به وسیله FDA شد.

شرکت نمایندگان در سن 45 سال و بالاتر با سابقه بیماری های مختلف قلبی عروقی یا متابولیکی بودند. این موارد شامل بیماری عروق کرونر (شایع ترین بیماری قلبی که در آن شریان هایی که خون را به عضله قلب می رسانند، سفت و تنگ می شوند)، بیماری عروق مغزی (بیماری که رگ های خونی و خون رسانی به مغز را تحت تاثیر قرار می دهد)، بیماری شریان کاروتید (انسداد رگ های کاروتید یا همان دو رگ بزرگ در دو طرف گردن که کار اکسیژن رسانی به مغز را انجام می دهند)، بیماری شریان محیطی (تنگ شدن شریان هایی که خون را به اعضای بدن می رسانند) و دیابت بود. آنها بعلاوه عوامل خطر دیگری برای بیماری های قلبی عروقی داشتند.

این کارآزمایی نشان داد افرادی که از واسیپا استفاده نموده اند نسبت به افرادی که این دارو را مصرف ننموده اند، خطر کمتری از یک واقعه قلبی عروقی را تجربه کردند.

به گفته سازندگان آن، واسیپا می تواند سطح تری گلیسیرید خون را حدود 33 درصد کاهش دهد.

با این حال، محققانی که این کارآزمایی بالینی را انجام دادند، اظهار داشتند که این دارو بعضی اوقات با افزایش خطر مسائل قلبی - بطور خاص فیبریلاسیون دهلیزی یا فلوتر دهلیزی در بعضی افراد همراه بود که خواهان بستری شدن در بیمارستان بودند. با این حال، این خطر در افرادی که قبلاً سابقه این دو شرط را داشتند، بیشتر دیده می شد.

یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی، خطر خونریزی بیشتر است - اگرچه، این مشکل بیشتر در افرادی وجود داشت که داروهای دیگری را مصرف می کرد نند که با خطر بیشتری از وقایع خونریزی همراه بود. مانند آسپرین، کلوپیدوگرل یا وارفارین.

سازندگان واسیپا توصیه می نمایند افرادی که این دارو را (به صورت تجویزی) دریافت می نمایند، دو عدد کپسول 1 گرمی یا چهار عدد کپسول 0.5 گرمی، دو بار در روز همراه با غذا مصرف نمایند.

با این حال، آنها هشدار می دهند افرادی که نسبت به ماهی یا صدف آلرژی دارند، ممکن است به این دارو نیز واکنش های آلرژیک نشان دهند، و فقط باید طبق توصیه پزشک خود آن را مصرف نمایند و در صورت بروز هرگونه علائم واکنش آلرژیک، مصرف این قرص را قطع نمایند.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com

به "تایید دارویی نو تشکیل شده از روغن ماهی، برای درمان بیماری های قلبی عروقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تایید دارویی نو تشکیل شده از روغن ماهی، برای درمان بیماری های قلبی عروقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید