واحد پول اندونزی چیست؟

به گزارش وبلاگ خلیج اپ، واحد پول اندونزی روپیه (Indonesian rupiah) می باشد که با کد ایزوی IDR و نماد Rp شناخته می گردد. مسئولیت کنترل این واحد پولی برعهدهٔ بانک اندونزی واقع شده است. روپیه اندونزی در رده واحدهای پولی کم ارزش دنیا واقع شده است.

واحد پول اندونزی چیست؟

اندونزی چهارمین کشور پرجمعیت جهان با بیشترین جمعیت مسلمان در جهان می باشد. این کشور که در جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه واقع شده است تا کشور تا جنگ جهانی دوم مستعمره هلند بوده و در طول جنگ جهانی دوم به اشغال ژاپن درآمد تا اینکه در سال 1945 اعلام جمهوری نمود و پس از چهار سال جنگ با هلند در سال 1949 مستقل شد. مجمع الجزایر اندونزی دیرزمانی از مناطق مهم بازرگانی دریایی جهان به شمار می آمد و تاریخ و اقتصاد آن بسیار تحت تاثیر نفوذ قدرت های خارجی که به خاطر منابع طبیعی این کشور جذب آن می شدند واقع شده است. امروزه جاکارتا پایتخت اندونزی و عظیم ترین مرکز بازرگانی کشور به حساب می آید. در ادامه در خصوص واحد پول اندونزی و اقتصاد این کشور بخوانید.

واحد پول اندونزی چیست؟

واحد پول اندونزی روپیه اندونزی (Indonesian rupiah) می باشد که با کد ایزوی IDR و نماد Rp شناخته می گردد. مسئولیت کنترل این واحد پولی برعهدهٔ بانک اندونزی واقع شده است.

بحران مالی آسیای شرقی در سال 1997 باعث سقوط 80 درصدی روپیه اندونزی و رشد تورم در این کشور شد. همچنین انقلاب گل سرخ و برچیده شدن دولت در چند سال اخیر در سقوط ارزش واحد پولی این کشور بی تاثیر نبوده و باعث شده این کشور از لحاظ ارزش پولی رده سوم کم ارزش ترین واحد پولی را داشته باشد. عظیم ترین اسکناس این کشور برابر با 100 هزار روپیه اندونزی است.

نسبت روپیه اندونزی به دیگر واحدهای پولی جهان (دسامبر 2017)

13,567.64 روپیه اندونزی 1 دلار آمریکا
16,094.85 روپیه اندونزی1 یورو اروپا
18,128.46 روپیه اندونزی1 پوند بریتانیا
1 روپیه اندونزی 2.64 ریال ایران

اقتصاد اندونزی

اندونزی عظیم ترین قدرت مالی جنوب شرقی آسیا است. بنا بر آمار سال 2005 فراوری ناخالص داخلی اندونزی 287 میلیارد دلار بوده است که سهم سرانه هر فرد 4458 دلار است. سهم صنعت 40.7٪ که بیشتر به فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی مشغول است و سهم بخش کشاورزی 14٪ می باشد و محصول اصلی اش برنج است. با این حال بیشترین شاغلان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. از دوران استعمار هلند زیرساخت مناسب آبیاری در کشاورزی برای اندونزی باقیمانده است.

بیشترین صادرات اندونزی به کشورهای آمریکا و ژاپن و چین و سنگاپور می باشد. اندونزی از لحاظ معدنی کشوری غنی می باشد و معادن نفت، گاز طبیعی، قلع، نیکل، زغال سنگ، بوکسیت و مس در این کشور موجود است اما به علت نسبت بیشتر جمعیت به ثروت جمعیت مردم فقیر زیاد است. صنعت معدنکاری سهمی 12 درصدی در فراوری ناخالص داخلی اندونزی دارد. یکی دیگر از منابع کسب درآمد برای اندونزی صنعت گردشگری است. اندونزی به دلیل فرسودگی چاه های نفت و کمبود فراوری نفت در این کشور در ماه مه 2008 از سازمان اوپک خارج شد. در اواخر دهه 90 میلادی که بازارهای مالی در آسیا دچار مسائل شدید شد، ارزش پول اندونزی نیز بشدت سقوط کرد. در میان سال های 2007 تا 2012 شمار میلیونرها در اندونزی رشد فزاینده ای داشته است اما هنوز نیمی از مردم با درآمد روزی کمتر از دو دلار زندگی می نمایند.

راهنمای سفر به جاکارتا؛ پایتخت اندونزی

گروه گردشگری وبلاگ خلیج اپ

منبع: setare.com

به "واحد پول اندونزی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واحد پول اندونزی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید