معاون آموزشی وزیر علوم: برگزاری حضوری بخشی از امتحانات خاتمه ترم دانشجویان لازم است
به گزارش وبلاگ خلیج اپ، خبرگزاری خبرنگاران- معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه توجه به امتحانات حضوری خاتمه ترم دانشگاه ها امری لازم و لازم است، گفت: اینکه دانشگاه های کشور آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا نمایند، به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می گردد. از لحاظ خوابگاهی، خدمات رفاهی و درصد دانشجویان غیربومی یک محدودیت جدی بر سر راه آموزش حضوری است، لذا با توجه به تنوع این محدودیت ها برنامه ریزی برای شروع آموزش حضوری بر عهده دانشگاه هاست که باید مدل خود را ارائه نمایند.
به گزارش خبرگزاری وبلاگ خلیج اپ، دکتر علی خاکی صدیق در پنجاه و پنجمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با موضوع ازسرگیری آموزش حضوری که امروز شنبه، 8 آبان ماه جاری به صورت مجازی با حضور معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی برگزار گردید، اظهار کرد: با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا و درنظر گرفتن سلامت دانشجویان و اساتید باید در جهت شروع آموزش حضوری دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی حرکت کنیم.
وی ضمن قدردانی از اهتمام به جاری بودن آموزش در دانشگاه ها در طول یک سال و هشت ماه گذشته، به از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها اشاره نمود و گفت: علی رغم دستاوردهای آموزش الکترونیکی، جایگاه آموزش حضوری جایگاه غیرقابل انکاری است و باید به سمت آن برگردیم. البته این بازگشت باید به صورت ترکیبی باشد؛ برگشتی نوین با ترکیبی نو.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه شروع آموزش حضوری در دانشگاه ها، با توجه به امکانات و محدودیت های هر دانشگاه با برنامه ریزی استانی انجام می گردد، گفت: اینکه دانشگاه های کشور آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا نمایند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می گردد. از لحاظ خوابگاهی، خدمات رفاهی و درصد دانشجویان غیربومی یک محدودیت جدی بر سر راه آموزش حضوری است، لذا با توجه به تنوع این محدودیت ها برنامه ریزی برای شروع آموزش حضوری بر عهده دانشگاه هاست که باید برنامه های عملیاتی خود را ارائه نمایند.
وی اضافه نمود: دانشگاه ها توانمندی ها و امکانات متفاوتی دارند و اینکه آموزش ترکیبی را به چه صورتی ساماندهی و اجرا نمایند به برنامه داخلی هر دانشگاه مربوط می گردد.
معاون آموزشی وزیر علوم بحث از سرگیری آموزش حضوری را یک قانون دانست و توضیح داد: باید در جهت شروع آموزش حضوری دانشگاه ها و توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه در شرایطی که تضمین سلامت دانشجویان و استادان مهیا باشد آموزش حضوری را انجام خواهیم داد، اظهار داشت: دانشگاه ها باید این برنامه ریزی را سامان دهند که جهت گیری به سمت از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها باشد، ولی در چارچوب برنامه ریزی استانی.
دکتر خاکی صدیق با اشاره به اینکه توجه به امتحانات حضوری خاتمه ترم دانشگاه ها امری لازم و لازم است اضافه نمود: باید برنامه ریزی داشته باشیم که حداقل بخشی از امتحانات خاتمه ترم دانشگاه ها به صورت حضوری برگزار گردد.
به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، شرط لازم برای حضور استادان و دانشجویان در دانشگاه ها واکسینه شدن است که بنا بر گزارشات ارائه شده به وسیله وزارت بهداشت مسئله ای از نظر واکسیناسیون نداریم و اگر کسی نخواهد واکسینه گردد، باید تبعات آن را بپذیرد.
وی مطرح کرد: کوشش داریم ارزیابی آموزش الکترونیکی به صورت ملی انجام گردد و هم اکنون این مهم به وسیله ISC و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران در حال اجرا است. طبیعتاً پذیرش دانشجویان و مجوز آموزش های الکترونیکی مشروط به این ارزیابی است و این ارزیابی یاری می نماید کیفیت آموزش الکترونیکی را افزایش دهیم.
وی بعلاوه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اخلاق آموزش و اجرایی کردن نظام نامه اخلاق آموزش در دانشگاه ها گفت: برای آنکه نظام آموزشی را به سمت اخلاق مداری حرکت دهیم توجه به نظام نامه اخلاق آموزش که تصویب شده و به دانشگاه ها ارسال شده لازم است. در این راستا بیش از 50 دانشگاه کمیته اخلاق آموزش را تشکیل داده اند و بعلاوه 30 درصد از این دانشگاه ها شیوه نامه اخلاق آموزش را تدوین نموده اند.
معاون آموزشی وزیر علوم، در مورد رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اظهار کرد: این امر ابتدا در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم انجام شد و هم اکنون به وسیله ISC انجام می گردد. در اسفندماه امسال نیز این رتبه بندی انجام خواهد شد و قصد داریم این امر هر ساله صورت گیرد. یکی از مواردی که در بحث رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دارای اهمیت است، مباحث اخلاق و از جمله اخلاق پژوهش است.
دکتر خاکی صدیق با بیان اینکه متاسفانه در بعضی از دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی کماکان مشاهده می گردد کوشش برای افزایش کمیت وجود دارد، اضافه نمود: این امر واضح است که یکی از عوامل موثر در حفظ کیفیت، بحث کنترل کمیت است. لذا نباید خارج از استانداردها دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش و یا دوره ها و رشته های نو راه اندازی کنیم، بدون آنکه شرایط آن را داشته باشیم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی در خاتمه اظهار داشت: دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برندهای آموزش عالی هستند و اگر کیفیت در دانشگاه ها به هر دلیلی تضعیف گردد، بالطبع نظام آموزش عالی کشور لطمه خواهد خورد و البته کیفیت در تمام زیرنظام ها باید تقویت گردد.
منبع: خبرگزاری آریا