دلایل رشد قیمت نفت در سال99 چه بود؟

به گزارش وبلاگ خلیج اپ، محمد علی خطیبی، عضو سابق اوپک درباره دلایل رشد قیمت نفت در سال 99 در مصاحبه با خبرنگاران گفت: مدیریت پیروز اوپک پلاس، یکی از دلایلی اصلی برای عدم سقوط قیمت نفت و حفظ بازار در سال 99 بود.

دلایل رشد قیمت نفت در سال99 چه بود؟

وی اضافه کرد: اوپک پلاس مدیریت بازار را به خوبی انجام داد و می توان گفت که تعهدات کاهش فراوری نفت به طور نسبی رعایت شد. همینطور دلیل دیگر افزایش قیمت ها بهبود شرایط تقاضا بود. بخشی از این افزایش تقاضا مربوط به تقاضای فصلی در فصول زمستانی، مثل سرمای شدید آمریکا و اروپا می گردد.

خطیبی ادامه داد: همچنین عامل دیگری که در افزایش تقاضا برای نفت تاثیر دارد، مسائل ژئوپلوتیک است. در روزهای اخیر شاهد هستیم که درگیری های بین عربستان و یمن وارد فاز جدیدی شده است و یمنی ها توانستند صنعت نفت عربستان را بیشتر زیر آتش ببرند. این اتفاق بازار را نگران نموده و عربستان به عنوان صادرنماینده عظیم نفت در جهان موقعیت عرضه اش در خطر است.

عضو سابق اوپک گفت: علاوه بر اینها کاهش ذخیره سازی های شرکت های صنعتی نیز به تقویت قیمت نفت یاری نموده است. کاهش ذخیره سازی ها نشان می دهد که تقاضا از عرضه انجام شده، برای نفت بیشتر است.

وی اضافه کرد: در سال آینده اگر کماکان این مدیریت قوی عرضه را از سوی اوپک پلاس در بازار داشته باشیم و عامل دیگری دخیل نباشد، عملکرد اوپک پلاس هم همچنان مثل قبل پیش برود، نگرانی زیادی برای سقوط قیمت نفت در سال جدید وجود ندارد.

خطیبی در ادامه گفت: مدیریت عرضه نکته کلیدی است که می تواند قیمت ها را تثبیت کند البته این به معنی کاهش عرضه نفت نیست مهم این است که به میزان کافی نفت در بازار باشد و ایجاد انباشت نفت مازاد نکند ونه کمبود باشد.

عضو سابق ایران در اوپک درباره چشم انداز قیمت نفت در سال چدید گفت، بنده فکر می کنم در سال آینده ما در بازار نفت قیمت های تثبیت شده ای خواهیم داشت و نوسانات شدیدی را شاهد نباشیم.

وی اضافه کرد: اما عوامل ژئوپلوتیک قابل پیش بینی نیست و از حوزه اختیارات کشور های صادرنماینده نفت هم خارج است و می تواند هر لحظه تمام معادلات مالی را بهم بزند و قیمت ها را دچار نوسان بکند.

خطیبی گفت: از نظر فاکتورهای مالی به نظر می رسد اکنون مهم ترین عامل بیماری کرونا است و اگر این بهتر مدیریت گردد تقاضا بهبود بیشتری پیدا می نماید.

خطیبی در خصوص برنامه اوپک برای مدیریت بازار نفت گفت: در دو سال اخیر بازار دچار کاهش تقاضا شده بود و برنامه اوپک در این شرایط برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا بوده است و احتمالا اوپک همین سیاست را در آینده هم ادامه می دهد. البته گاهی پیروز بوده است و گاهی به یاری احتیاج داشته مقلا در این چند سال اخیر اوپک پلاس و کشور های عضوش هم به مدد اوپک آمدند و برای مدیرت عرضه بازار با اوپک همکاری می نمایند.

منبع: تجارت نیوز

به "دلایل رشد قیمت نفت در سال99 چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل رشد قیمت نفت در سال99 چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید