تدوین 2 هزار و 500 استاندارد شغلی
به گزارش وبلاگ خلیج اپ، فیضی گفت: از یک سال گذشته تا به امروز بیش از 2 هزار و 500 استاندارد شایستگی و ارزشیابی با مشارکت صاحبان و خبرگان مشاغل تدوین شده است.

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ خلیج اپ، اصغر فیضی مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی سازمان فنی و حرفه ای گفت: این تعداد استاندارد در قالب بیش از 42 سند حرفه ای تدوین شده است.
وی اضافه نمود: اکنون استاندارد های شایستگی با استفاده از ظرفیت خبرگان بازار کار، صاحبان مشاغل، تشکل های حرفه ای و نهاد های متولی بخش های مالی از جمله وزارت جهادکشاورزی، شرکت ملی گاز و شرکت نفت و اتحادیه ها و انجمن ها در چهار خوشه کشاورزی، صنعت، خدمات و فرهنگ و هنر تدوین شده است. گفتنی است با این کار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مهارت آموزی را در بخش های مالی مهم کشور از جمله بخش کشاورزی، صنعت گاز و... را در قالب استانداد های بین المللی مهارت آموزی یکپارچه و هماهنگ نموده است. بعلاوه برنامه ریزی شده تا ظرف سه سال آینده برای حرفه های به جای مانده استاندارد های شایستگی و ارزشیابی تدوین گردد.
مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی با بیان اینکه تدوین استاندارد ها در جهت توسعه حرفه ای یاری شایانی به نیروی کار می نماید، گفت: در روز هایی که بسیاری از کشور ها به اهمیت مهارت آموزی و داشتن نیروی های توانمند تاکید می نمایند برای رقابت دنیای و پاسخ به احتیاج بازار کار باید سیستم های آموزشی تازه را جایگزین سیستم های سنتی کنیم.
وی ادامه داد: مجمع دنیای اقتصاد اعلام نموده است که شکاف مهارت در نیروی انسانی موجود و احتیاج های بازار کار وجود دارد و کوشش های مهارت آموزی در جهات مختلفی آینده بازار کار و اقتصاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ که اگر از اکنون، و با شدت برنامه توسعه مهارت نیروی انسانی را آغاز کنیم تا سال 2030، بیش از 6.5 تریلیون دلار افزایش ناخالص داخلی و افزایش 3 درصدی بهره وری در دنیا دست خواهیم یافت.
فیضی خاطر نشان کرد: اقتصاد هایی که شکاف بیشتری بین مهارت نیروی انسانی و احتیاج بازار کار دارند، بهره بیشتری از آموزش های مهارتی خواهند برد. اگر به مقدار کافی به آموزش های مهارتی در کشور اهمیت بدهیم نتایج درخشانی کسب خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای بیش از 40 سال به تدوین استاندارد های آموزش مهارت پرداخته است، گفت: این سازمان با رویکرد های مختلف اقدام به تدوین استاندارد ها نموده است چرا که استاندارد ها زبان مشترک دنیای کار و آموزش هستند.
مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی اضافه نمود: استاندارد های شایستگی احتیاج دنیای کار را به زبان دنیای آموزش ترجمه می نمایند و موسسات آموزشی بر این اساس افراد ماهر را تربیت می نمایند.
وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته به طور میانه سالانه 500 استاندارد تدوین شده است، گفت: پنج هزار و 500 استاندارد آموزشی موجود بوده که بعضی از این استاندارد ها احتیاج به بروزرسانی داشته است.
فیضی بیان داشت: با توجه به تغییراتی که در سیستم آموزش فنی و حرفه ای به وجود آمده است با اهتمام به شناسایی احتیاج بازار کار، مطالعات گسترده ای در سطح بین الملل انجام داده و به تجزیه و تحلیل مدل های تدوین برنامه درسی و استاندارد ها در آموزش فنی و حرفه ای پرداخته ایم و با مشارکت خبرگان بازار کار و متولیان مشاغل، مدل نوینی را برای تدوین استاندارد ها تدوین شده است.
وی تاکید نمود: اکنون بیش از 2 هزار و 500 استاندارد بر اساس استاندارد های بین المللی و تجزیه و تحلیل وظایف حرف تدوین شده است که احتیاج بازار کار امروز و آینده کشور در آن دیده شده است.
مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی با اشاره به اینکه به طور کلی استاندارد های شایستگی و مهارت آموزی دارای 2 ویژگی متضاد است گفت: ثابت، پایدار و به مقدار کافی انعظاف پذیر بودن از جمله این موارد است تا بتوانند به احتیاج های نظام آموزش، فراگیران و بازارکار کشور پاسخ دهند.
وی گفت: طبق اصل ثابت و پایدار بودن، استاندارد های آموزشی و مدارک فنی و حرفه ای مرتبط با این استاندارد ها برای افراد در همه نقاط کشور بطور یکسان قابل استفاده و اعتبار بخشی است و از لحاظ انعطاف پذیری، جوابگوی احتیاج های مختلف فراگیران، بازار کار محلی و ملی و بخش های اقتصاد کشور است. در تدوین این استاندارد ها علاوه بر شناسایی شرایط و ویژگی های نیروی انسانی مورد احتیاج بازار کار به آینده مشاغل هم توجه شده است.
فیضی با بیان اینکه نیمه عمر مهارت حدود 5 تا 6 سال معین شده است گفت: باید با ایجاد شتابدهنده های مهارت، و مهارت آموزی مجدد نیروی نیروی انسانی شاغل کشور را برای یک اقتصاد رقابتی آماده کنیم. لزوم تدوین این استاندارد ها از سال های قبل بر اساس قانون کار و مقررات دیگر تصریح شده بود، ولی با توجه به احساس احتیاج شدید به نیروی انسانی ماهر در کشور و پس از تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در سال 1396 این مهم مورد تاکید بیشتر قرار گرفته است.
وی ابراز داشت: بر اساس این قانون سطوح صلاحیت حرفه ای ملی در هشت سطح از کارگر ساده تا دکترای حرفه ای معین شده است؛ که تدوین استاندارد های شایستگی و ارزشیابی مشاغل و حرفه ها زمینه استقرار صلاحیت حرفه ای را فراهم می نماید.
مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی با اشاره به اینکه استاندارد های مهارتی بر مبنای طبقه بندی بین المللی مشاغل (ISCO) 2008 سازمان دنیای کار تدوین شده است گفت: گواهینامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای در کشور های دیگر هم قابل ارزشیابی است و به رسمیت شناخته می گردد.
وی گفت: سازمان فنی و حرفه ای از گذشته ارتباط نزدیک با سازمان دنیای کار (ILO) دارد از این رو مطابق با استاندارد های دنیای و بر اساس طبقه بندی بین المللی مشاغل (ISCO) 2008، و احتیاج های بازار کار این استاندارد ها را تدوین شده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان