دهکده جالب و بدون دخانیاتمیلکی

به گزارش وبلاگ خلیج اپ، خبرنگاران/هرمزگان همسایه مهربان و بی نظیر خلیج فارس؛ میلکی آباد بومی در جنوب ایران، که می شود عاشقانه دوستش داشت. سفر تابستانی و خاطره انگیز به سرزمینی زیبا که شما را نیز سخت فرا می خواند.

دهکده جالب و بدون دخانیاتمیلکی

به گزارش وبلاگ خلیج اپ، در سفر به شهرستان پارسیان به روستای میلکی می رسیم روستایی که ویژگی خاصی را به خود اختصاص داده که کمتر در نقطه ای از کشور دیده شده است؛ با نگاهی به معماری نسبتاً خاص سازه ها و مساجد این روستا، تن پوش مرتب و شیک اهالی و تمیز و منظم بودن معابر عمومی و مبلمان محیطی آن دریافتم که میلکی نمی تواند مانند اغلب روستاهایی باشد که تا به امروز دیده ام.

دهکده متفاوت

دهکده ای در دامان هرمزگان زیبا که با جُرم و فساد، فاصله دارد و جالب است بدانید جوان معتاد و بیکار نیز در این جغرافیای عزیز وجود ندارد. مدرسه و مهدکودک هوشمند از دیگر تفاوت های نیکوی این سرزمین با سایر نقاط روستایی استان است.

روستای رئیس پرور

شایستگی اهالی این روستا قابل تقدیر است. انسان های متعهد و خوش فکری که تنها به ریاست می اندیشند. ایده آل هایشان بزرگ است و اغلب عنوان روسای اداره ها در شهرستان پارسیان را به خود اختصاص داده اند تا نام روستایشان را با لقب رئیس پرور بر سر زبان ها بیندازند. به عنوان مثال خیلی از آن ها ریاست اداراتی نظیر جهاد کشاورزی، دامپزشکی، اورژانس 115، بانک های مختلف، رئیس دفتر دادستان، رئیس تنها مدرسه راهنمایی غیرانتفاعی شهرستان و ... را بر عهده داشته یا دارند.

جاذبه منحصربه فرد گردشگری

از قنات های قدیمی که بگذریم به جاذبه های خاص بی نظیر سنگ های سه لت می رسیم. سنگ معروف سه لت (سه تکه) از سه سنگ صیقلی بسیار بزرگ در کنار هم تشکیل شده که ارتفاع هرکدام از آن ها حدود 10 متر است. به زیبایی و چشم نواز بودن 3 لت در کشور نمونه ای مشاهده نشده است.

گروهی که با گل ها گره خورده اند

گروه مردمی همیار سلامت و روان اجتماعی، شناسنامه این روستا است. فعالان فرهنگی - هنری با دغدغه های محیط زیستی که اهالی روستا را به نیک اندیشی مشهور کرده است. این گروه هرساله به بهانه های مختلف مسابقات و همایش های متعددی در روستا انجام می دهد . به عنوان مثال در هفته سلامت، روز هوای پاک ، هفته مبارزه با مواد مخدر، دهه فجر، روز جهانی سالمند و ... برنامه های ویژه، همایش و بیشتر مسابقات سنتی برگزار می کنند.

جغرافیای جالب

روستای عرب زبان میلکی با پوشش درختان معطری مثل کُنار و سایه گستری چون کهور، از توابع پارسیان (گاوبندی سابق) در استان هرمزگان است. روستایی که گوجه آن گونه متفاوت و خرمای آن خوشمزگی اش را از لبخند اهالی گرفته است. این منطقه در 5 کیلومتری غرب این شهرستان و در کنار جاده اصلی بوشهر - بندرعباس واقع شده و این جاده ، روستا را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده است .

کتابخانه سبز

به بهانه تعلیم بچه ها به عنوان میراث داران جامعه در کنار منطقه عسلویه و استقرار صنایع انرژی بر، با توجه به اوضاع نابسامان محیط زیست در این منطقه، بزرگان این روستا درصدد راه اندازی کتابخانه سبز شدند. بنابراین انبار متروکه مسجد روستا را برای این کار برگزیدن. و با پولی که از منطقه ویِژه عسلویه دریافت و در فضای مجازی فراخوان دادند که با استقبال از سراسر کشور روبرو شدند و تعداد قابل توجهی کتاب محیط زیستی به ارزش 700 هزار تومان دریافت و کتابخانه را راه اندازی کردند. همچنین یک دوره کامل از کتاب های دفتر انتشارات فنی که ویِژه بچه ها بود، از تهران خریدند و توانستند نام خود را به عنوان روستای سبز کشور مطرح کنند.

طرحی نو

نخل، نماد بلندهمتی مردمان جنوب، در ورودی هر خانه ساکنان میلکی طرح جدید مردمان خلاق این روستا است. کاشت درخت خرما، به پاس ایستادگی مردمان این سرزمین در ورودی حیاط هر منزلی کاشته شده است.

وجه تسمیه روستا

در مهروموم های دور قبیله ای به نام بنی مالک از عربستان به طرف قطر و بحرین مهاجرت می کنند. شاخه ای از آن ها وارد ایران می گردد . آن ها در راستا خود به محل فعلی روستا می رسند . دیدن چشمه جوشان بُخی و دشت های حاصلخیز که به وسیله این آب ها آبیاری می شدند زمینه سکونت آن ها را در اینجا فراهم می سازد . همه این مکان را به عنوان بنی مالک یا مالکی می دانند. به مرور مالکی به میلکی تبدیل می گردد . هرچند جامعه اعراب هنوز میلکی را به نام بنی مالک می دانند.

روستایی که در آن نه قلیانی دیده می گردد نه سیگاری

اما شاید مهم ترین ویژگی که این روستا در دیدم به خود بیش از همه چیز جلب کرد نام گذاری روستای پاک بر این روستاست برای پیگیری این موضوع به سراغ یکی از فعالین زیست محیطی شهرستان پارسیان رفتیم. گروه همیار سلامت روان که یک NGO است به عنوان تنها گروه همیار درشهرستان توسط جوانان این روستا تشکیل شده است.

رسوم و سنت های نیکو

آداب ورسوم مربوط به عروسی اعیاد فطر و قربان در میلکی بسیار نیکو و به سبک خاص برگزار می گردد. آن ها در عروسی عصر 5 شنبه، مراسم حنابندان را با حضور همه مردم برگزار می کنند. داماد را در حجله ای که با شاخه های نخل و سجاده و پارچه های رنگارنگ تزیین کرده اند بانواختن آهنگ شاد حنابندان مطربان، ضمن بستن حنا به دست و پای او، موی سر داماد را اصلاح می کنند . برای حمام کردن و پوشیدن رخت نو درحالی که مطربان و مردم وی را همراهی می کنند به خانه همسایه یا یکی از اقوام می برند . داماد پس ار حمام و پوشیدن لباس دامادی به حجله برمی گردد وزنان با کل زدن و ریختن شیرینی و شکلات از او استقبال کرده و به او تبریک می گویند. در اعیاد فطر و قربان نیز سفره های بزرگی می گسترانند و هر کس به بضاعت خود چیزی در آن می گذارد و همه میهمان یکدیگر بر سر آن سفر می شوند.

توصیف میلکی به قلم مدیر محیط زیستی

محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست ایران در گزارشی خواندنی در خصوص دهکده دوست داشتنی میلکی آورده است. چندی پیش سفری به باختری ترین بخش از استان هرمزگان، هم جوار با استان بوشهر داشتم. سرزمینی که هفت سال است آن را پارسیان می نامند، اما نام قدیمی و مشهورترش، همچنان گاوبندی است. یکی از روستاهای این منطقه به نام میلکی، توجهم را جلب کرد. با نگاهی به معماری نسبتاً اشرافی سازه ها و مساجد این روستا، تن پوش مرتب و شیک اهالی و تمیز و منظم بودن معابر عمومی و مبلمان محیطی آن دریافتم که میلکی نمی تواند مانند اغلب روستاهایی باشد که در بسیاری از مناطق کشور به واسطه کارم تا به امروز دیده ام و پس از بررسی های دقیق تر، دریافتم که حدسم درست بوده است! شمار اهالی میلکی به800 نفر می رسد؛ 800 نفری که از حاصل یک صد و 40 خانوار به وجود آمده اند. این یعنی متوسط اعضای هر خانوار، نزدیک به شش نفر است که به مراتب از متوسط کشوری بالاتر می نماید. این روستا دارای یک خانه بهداشت، دو مسجد ، یک مکتب خانه و یک مجتمع هیئت امنایی بهزیستی است. میلکی شاید یکی از معدود دهکده های ایران باشد که نه در آن فردی بیکار است و نه حتی در آن یک معتاد و اهل دود مشاهده می گردد.

شغل اغلب اهالی آن، چه دولتی چه آزاد، در مرکز شهر واقع شده است و اکثریت یا تاجر و مغازه دار یا کارمند شاغل دریکی از ادارات دولتی و بانک های موجود در سطح منطقه بودند. مردم میلکی، انسان های سخت کوش، فرهنگی، میهمان نواز و طبیعت دوست هستند.

گزارش از: یوسف ملایی، خبرنگار وبلاگ خلیج اپ، منطقه هرمزگان

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دهکده جالب و بدون دخانیاتمیلکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهکده جالب و بدون دخانیاتمیلکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید