کشف شواهدی از دوران مختلف اسلامی در گذر کمرزرین

به گزارش وبلاگ خلیج اپ، علی شجاعی اصفهانی، دراین باره چنین بیان نمود: در محل این پروژه و در تمام ترانشه های ایجاد شده، آثار معماری از دوره های مختلف وجود دارد، و تا کنون شواهد معماری و آثار منقول در این سایت، همانطور که انتظار بود از ادوار مختلف دوران اسلامی به دست آمده اند.

کشف شواهدی از دوران مختلف اسلامی در گذر کمرزرین

سرپرست عملیات کاوش باستان شناسی در گذر کمرزرین با بیان اینکه شواهد کشف شده در این گذر اثبات می نماید که در این منطقه از شهر اصفهان همانطور که با توجه به منابع مکتوب انتظار می رفت، داده های ارزشمندی قابل دستیابی است، اضافه نمود: این موضوع لزوم مطالعات جدی و نه فرمالیتۀ باستان شناسی در این منطقه را بیشتر نشان میدهد تا این ارزش های نهفته آشکار شده و به پشتوانه های فرهنگی و مالی شهر اصفهان تبدیل شوند.

او اظهار داشت: همه می دانیم که روند اداری، دارای پیچیدگی هایی است ولی خوشبختانه با توقف پروژۀ احداث گذر کمرزرین و ورود سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و نگاه تازه حاکم بر این سازمان، کاوش در این مرحله به خوبی پیش رفت.

شجاعی با بیان اینگه این پروژه با حمایت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و به وسیله دانشگاه هنر اصفهان در گذر کمرزرین درحال انجام است، در خصوص بدیع و ناشناس بودن آثار تازهی که کشف شده است، چنین شرح داد: مطالعات باستان شناسی شهری در شهر اصفهان و به خصوص در منطقه سبزه میدان یا میدان کهنه که نطفه شهر اصفهان را تشکیل می دهد آنطور که باید و شاید انجام نشده و به همین دلیل، هر اثری که کشف گردد، از اولین ها تلقی می گردد.

عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشکده حفاطت و بازسازی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: در پروژه های باستان شناسی، مشخص کاربری و قدمت اشیاء زمان بر است و تنها می توان حدس هایی را مطرح نمود. حتی ممکن است مطالعات عمیق نیز به نتایج قطعی منتهی نشوند؛ این تردید در ذات باستان شناسی است.

او با اشاره به اینکه از عمق های مختلف و حتی از زیر رسوبات نیز آثاری کشف شدند، اضافه نمود: این یافته ها سِیر مشخصی را برای مطالعات بعدی در نقاط دیگر شهر به ارمغان می آورند. امیدواریم موضوع باستان شناسی شهری نه به عنوان یک موضوع فانتزی بلکه به عنوان یک مسأله جدی در شهر اصفهان دنبال گردد و همه از نتایج آن بهرمند شوند.

شجاعی در خصوص جنس آثار کشف شده در محل عملیات کاوش باستان شناسی در گذر کمرزرین، اظهار داشت: عمدۀ آثار کشف شده و آثاری که اخیراً خبرساز شده اند، از جنس سفال هستند. در کنار سفال، شواهد شیشه و داده هایی از فعالیت های صنعتی وجود دارند.

سرپرست عملیات کاوش باستان شناسی در گذر کمرزرین در پاسخ به اینکه آیا عملیات باستان شناسی در این گذر بعد از فروردین ماه نیز ادامه خواهد داشت یا خیر، شرح داد: کاوش ها براساس مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی تا آخر فروردین ماه ادامه خواهد داشت و پس از آن در صورت احتیاج برای تمدید برنامه ریزی خواهد شد. ما نیز در 2 هفتۀ به جای مانده در خصوص اینکه این پروژه ادامه یابد یا متوقف گردد جمع بندی و نظر خود را به پژوهشگاه اعلام خواهیم کرد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بعضی از مردم تلقی درستی نسبت به مطالعات باستان شناسی ندارند و گمان می نمایند که این کاوش ها برای کشف گنج، سکه یا دفینه انجام می گردد و این دیدگاه منجر به تخریب و آسیب تماشا آثار باستانی و تاریخی کشور ما شده است، توضیح داد: با سیاستی که در این پروژه اتخاذ شد سایت کاوش را باز گذاشته و کوشش کردیم که همه مردم از نزدیک با روند کاوش آشنا شوند و آن ها را با داده های دارای اهمیت برای باستان شناسان، نحوه ثبت و ضبط آثار و نحوه کار آشنا کنیم. بعلاوه کارگاه هایی برای بچه ها برگزار می گردد تا آن ها کودکی با فضای کاوش و باستان شناسی آشنا شوند. به هر حال این سیاست ها، شروعی است برای اینکه مردم از نظر فکری در رابطه با میراث فرهنگی ارتقا پیدا نمایند.

منبع: گردشبان

به "کشف شواهدی از دوران مختلف اسلامی در گذر کمرزرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف شواهدی از دوران مختلف اسلامی در گذر کمرزرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید