جاده امامزاده سید سلطان محمد امن نیست، عبور از جاده مرگ

به گزارش وبلاگ خلیج اپ، گروه استان ها: رضا مریدی: در هرمزگان حرم امامزاده سید سلطان محمد شهرستان رودان به عنوان مهم ترین مکان گردشگران مذهبی شرق هرمزگان و حتی استان در سال های اخیر شناخته می گردد. امامزاده ای که نسب آن به امام موسی کاظم علیه السلام می رسد و به عنوان برادر امام رضا علیه السلام و شاه چراغ تلقی می گردد. حرم امامزاده سید سلطان محمد در 42 کیلومتری شهرستان رودان و در راستا رودان به زیارت علی واقع شده است.

جاده امامزاده سید سلطان محمد امن نیست، عبور از جاده مرگ

حرمی که سالیانه میزبان بیش از یک ونیم میلیون گردشگر مذهبی از سراسر استان هرمزگان،کرمان و استان های هم جواری همچون شیراز است و کمتر گردشگر مذهبی است که نام امامزاده سید سلطان محمد یا همان زیارت پیر چوگان را نشنیده باشد.

روستایی که بقعه امامزاده سید محمد در آن واقع شده به همین نام مشهور است و در فاصله 16 کیلومتری دهستان رهدار که در جهت جاده اصلی شهرستان رودان به زیارت علی واقع شده است. جهت رودان به روستای زیارت یا همان زیارت سید سلطان محمد دارای جهتی پرپیچ وخم که کوهستانی بودن قسمتی از جهت بر حادثه خیز بودن راه می افزاید.

جهتی که 17 سال پیش از آخرین ترمیم و آسفالت آن می گذرد.آسفالتی که در اثر گذر زمان ،بارندگی و تردد انواع خودروهای زائرین و ساکنین بومی این منطقه در طی این سال ها، یاد آن ضرب المثل که می گفتند صد رحمت به جاده خاکی را در ذهن تداعی می نماید.

منصور خادمی از بزرگان ،معتمدین و اعضای هیئت امنای حرم امامزاده سید سلطان محمد در تبادل نظر با وبلاگ خلیج اپ گفت: در طول سال بیش از یک ونیم میلیون زائر از سراسر هرمزگان و استان های هم جوار میهمان حرم امامزاده هستند. تعطیلات آخر هفته و مناسبت های مختلف سال ازجمله محرم و صفر و عید نوروز خیل عظیمی از عاشقان خاندان عصمت و طهارت وارد این روستا می شوند.

وی اضافه نمود:یکی از مسائلی که هرساله زائرین را با مسائلی روبه رو می سازد نبود جاده ایمن است. جاده باریک و کم عرض، دارای چاله های فراوان و پرپیچ وخم که احتیاج به تعریض ، روکش و اصلاح نقاط حادثه خیز دارد و سالیانه تصادفات متعددی در این جهت را شاهد هستیم.

خادمی به مسائل جاده در زمان بارندگی اشاره نمود و گفت: این جاده دارای آب نماهای متعددی است که در زمان بارندگی راه ارتباطی به مرکز شهرستان کاملاً قطع می گردد و یاری رسانی را با مختل روبرو می سازد که احتیاج به تبدیل این آب نماها به پل احساس می گردد.

در سالیان گذشته قول هایی از جانب مسئولین استانی و شهرستانی برای تعریض، ترمیم و روکش آسفالت این منطقه داده شده بود که در حد همان قول ها باقی مانده است.

البته قول هایی از جانب مسئولین شهرستانی در انجام روکش آسفالت این روستا تا آخر سال به گوش می رسد که باید منتظر ماند تا دولتمردان تدبیر می توانند بارقه های امید را در دل اهالی روستا و زائرین روشن سازند؟

از دیگر مسائل عدیده این بخش نبود حتی یک بانک یا عابر بانک سیار است. ضعیف بودن اینترنت هم عملکرد کارت خوان ها را مختل نموده به طوری که گردشگران و زائران برای رفع کردن مایحتاج خود باید با جیبهای پر از اسکناس راهی این منطقه مذهبی بشوند.

عضو هیئت امنای حرم امامزاده سید سلطان محمد نبود بانک یا دستگاه خودپرداز برای یک ونیم زائر امامزاده سید سلطان محمد را یکی از عمده مسائل این منطقه دانست و افزود: به علت اینترنت بسیار ضعیف بیشتر کارت خوان ها عمل نمی نمایند و همراه نداشتن نقدینگی یکی از بزرگ ترین مسائل زائرین است.

خادمی به پیگیری های لازم از جانب هیئت امنای امامزاده در این خصوص اشاره نمود و خواهان چاره اندیشی مسئولین برای رفع نمودن مشکل نقدینگی مسافرین در ایام تعطیلات نوروزی شد.

معتمد روستای پیر چوگان گفت: در این روستا یک خانه بهداشت وجود دارد که یک روز در هفته که یک شنبه است از پزشک عمومی بهره مند هستند. با توجه به عزیمت مسافرین به این منطقه در روزهای سرانجام هفته ، این احتیاج احساس می گردد پزشک در اواخر هفته نیز در این منطقه حضورداشته باشد.

خادمی به اعزام اکیپ پزشکی از مرکز شهرستان در ایام خاص اشاره نمود و اذعان داشت: ساخت شفاخانه یا درمانگاه زائر در طرح جامع حرم امامزاده دیده شده است که برای تحقق این امر مهم به مساعدت بیش ازپیش اداره اوقاف و امور خیریه ،خیرین و یاری های دولتی احتیاجمند است.

به نظر می رسد در ایام خاصی ازجمله دهه محرم و صفر و تعطیلات نوروزی مرکز بهداشت نظارت بیشتری بر دست فروشان مواد غذایی و فروشندگان دوره گرد داشته باشند. عرصه انواع محصولات دامی نظیر شیر، ماست ،دوغ و کشک بسیار به چشم می خورد.انواع غذاهای خانگی ،غذای فوری و خلاصه هر چی بخواهید درآشفته بازار این روستا که نظم خاصی در آن دیده نمی گردد می توان پیدا کرد.

نظارت بر کیفیت و قیمت های مواد غذایی، هزینه های خدماتی نظیر اجاره اتاق ها و وسایل تفریحی وجود ندارد یا کم است که به چشم نمی آید. به نظر می رسد با تدبیر مسئولین و هیئت امنای حرم برای تهیه فضایی در قالب بازارچه فصلی برای سروسامان دادن به این آشفته بازار و بدون نظم که رفت وآمد های زائرین را مختل نموده است چاره اندیشی گردد.

وجود چهار مدرسه با 25 کلاس درس و دو کمپ با دارا بودن ظرفیت 400چادر مسافرتی به عنوان مناطق استقرار مسافرین نمی تواند مشکل مسکن و سرپناه زائرین را رفع سازد مخصوصاً اگر بارندگی رخ دهد این دو کمپ کاربری خود را از دست خواهند داد چون یک چادر مسافرتی نمی تواند پناهگاه مناسبی در برابر باران های سیل آسای این منطقه محسوب گردد.

خادمی بیان داشت:با توجه به اینکه درآمد عمده مردم این منطقه از خدمات رسانی به زائرین است با افزایش اتاق ها در منازل شخصی ،قریب به دو هزارتا دو هزار و500 اتاق در روستا وجود دارد که از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار نیستند.

وی طرح کاشانه در مناطق گردشگری را یادآور شد و اضافه نمود: باهمت مسئولین اگر طرح کاشانه در روستای پیر چوگان به مرحله اجرایی برسد می توان امیدوار بود که با تبدیل اتاق ها به سوئیت هایی که دارای امکانات رفاهی مطلوبی باشند بتوان موجب رضایتمندی زائرین و رفع کردن بخشی از مسائل اسکان را رفع کرد.

خادمی به پیگیری طرح ساخت مهمان سرای زائر در حرم امامزاده سید سلطان محمد نیز اشاره نمود که در خم پیچ وخم های اداری گم شده است.

به گفته این معتمد روستا ،مسجدی بالغ بر 700 مترمربع در دوطبقه در حال ساخت است که امید می رود تا زمان فرارسیدن عید نوروز به اتمام برسد که بهره برداری از این مسجد می تواند مشکل کمبود فضا برای انجام مراسلات مذهبی در ایام خاص را رفع سازد.

به نظر می رسد برای نشان دادن مهمان نوازی که جنوبی ها به آن شهره هستند و رفع نمودن بسیاری از مسائل موجود این منطقه گردشگر خیز اقدامات عاجلی انجام گیرد.نبود حتی یک تعمیرگاه مکانیکی برای این خیل عظیم مسافرین از ضعف های دیگری است که می توان به آن اشاره نمود.

برای به حداقل رسیدن مسائل موجود در منطقه زیارت امامزاده سید سلطان محمد شهرستان رودان تمام نگاه های مردم بومی و زائرین آن حرم به همت بلند و دلسوزانه دولتمردان تدبیر وامید دوخته شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "جاده امامزاده سید سلطان محمد امن نیست، عبور از جاده مرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده امامزاده سید سلطان محمد امن نیست، عبور از جاده مرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید