اپل بالاخره استفاده از اپ استورهای جانبی را ممکن کرد

به گزارش وبلاگ خلیج اپ، زیست بوم اپلیکیشن های آیفون در آستانه بزرگ ترین تحول خود از زمان راه اندازی اپ استور در سال 2008 واقع شده است. امروز اپل قوانین تازه خود را برای نحوه نصب اپلیکیشن ها در اتحادیه اروپا رسما اظهار داشت. بر اساس این قوانین تازه، اپ استورهای جانبی روی iOS مجاز خواهند بود. این اقدام انحصار اپ استور اپل به عنوان تنها توزیع کننده اپلیکیشن های آیفون را در هم می شکند. تغییرات همراه با iOS 17.4 در ماه مارس (اسفند و فروردین) اعمال خواهند شد.

اپل بالاخره استفاده از اپ استورهای جانبی را ممکن کرد

اپل این بازارهای جانبی نو را فروشگاه های آلترناتیو اپلیکیشن نامیده است. نحوه کار آن ها به این شکل است: کاربران در اتحادیه اروپا و در iOS 17.4 قادر خواهند بود یک اپ استور جانبی را از وب سایت آن دانلود نمایند. برای استفاده از این اپ استورها روی آیفون، آن ها باید از فرآیند تأیید اپل عبور نمایند. پس از دانلود، باید به صراحت به آن اجازه دهید تا اپلیکیشن هایی را روی دستگاه شما دانلود کند. اما پس از تأیید و نصب اپ استور موردنظر روی دستگاه، می توانید هر چیزی را که می خواهید دانلود کنید، از جمله اپلیکیشن هایی که دستورالعمل های اپ استور اصلی را نقض می نمایند. حتی می توانید یک فروشگاه غیر از اپ استور را به عنوان پیش فرض در دستگاه خود تنظیم کنید.

در همین حال، توسعه دهندگان می توانند انتخاب نمایند که از خدمات پرداخت و خرید درون برنامه ای اپل استفاده نمایند یا بدون پرداخت هزینه اضافی به اپل، یک سیستم پرداخت شخص ثالث را ادغام نمایند. اگر توسعه دهنده بخواهد به سیستم پرداخت درون برنامه ای موجود اپل پایبند باشد، هزینه پردازش اضافی 3 درصدی دریافت خواهد شد.

این تغییرات، اگرچه با تاخیر در اتحادیه اروپا و با قوانین و محدودیت های خاص اعمال می شوند، می توانند در درازمدت به آزادی انتخاب بیشتر برای کاربران و رقابت گسترده تر در بازار اپلیکیشن های آیفون منجر شوند.

کاهش شدید هزینه های توسعه دهندگان

از این پس، توسعه دهندگان اپ در اتحادیه اروپا، بسته به نحوه انتشار اپلیکیشن های خود، می توانند به طور کامل از پرداخت کمیسیون به اپل معاف شوند. توسعه دهندگان می توانند از شرایط تجاری نو استفاده نمایند یا به مدل فعلی پایبند مانده و به روال عادی به وسیله اپ استور توزیع نمایند.

بر اساس شرایط نو، اپلیکیشن هایی که در اپ استور توزیع شده و از سیستم پرداخت جایگزین استفاده می نمایند، 17 درصد کمیسیون (به جای 30 درصد) برای کالاها و خدمات دیجیتال پرداخت خواهند کرد. این نرخ کمیسیون برای هر اپلیکیشنی که در حال حاضر واجد شرایط نرخ کاهش یافته کسب وکارهای کوچک اپل باشد، به 10 درصد کاهش می یابد. سپس 3 درصد هزینه اضافی برای توسعه دهندگانی اعمال می گردد که از سیستم پردازش پرداخت اپل استفاده می نمایند.

دیگر تغییرات

تمام تغییرات اپ استور اپل محدود به اتحادیه اروپا نیست. این شرکت اعلام نموده استفاده از موتورهای رقیب Webkit برای سایر مرورگرها امکان پذیر می گردد و در نتیجه مروگرهایی مانند کروم و فایرفاکس می توانند از موتور اختصاصی خود برای iOS بهره ببرند. ضمناً کاربران iOS 17.4 زمانی که برای اولین بار سافاری را باز می نمایند، می توانند مرورگر پیشفرض را تغییر دهند. اپل بعلاوه گفته است که مجوز انتشار سرویس های استریم بازی را به صورت جهانی در اپ استور صادر می نماید. این سرویس ها مدت ها است که تحت قوانین سخت گیرانه اپل، ممنوع هستند.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ

به "اپل بالاخره استفاده از اپ استورهای جانبی را ممکن کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل بالاخره استفاده از اپ استورهای جانبی را ممکن کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید